Doorgaan naar hoofdcontent

De computer weg!

 
De laatste tijd ben ik ons huis aan het opruimen. Minimaliseren heet dat tegenwoordig met een mooi woord. Het verschil tussen die twee is dat je met minimaliseren het doel hebt om zo weinig mogelijk over te houden en met opruimen mag je best spullen hebben, als je er maar ruimte voor hebt.

Dat laatste begint hier een beetje een probleem te worden. We wonen met z'n zessen in dit huis, en met z'n zessen verzamel je ongemerkt toch een heleboel spullen. Kastruimte en opbergruimte erbij kopen is wat de grote warenhuizen als Ikea en Hema dan roepen, maar ik wil het anders. Ik wil niet het hele huis volzetten van onder tot boven met kasten en opbergmogelijkheden. Ik heb de kasten die ik nu heb en daar moet het maar in passen. Zo niet, dan moeten er dus dingen weg.

De vragen die ik me bij het opruimen altijd stel is:
Is dit artikel het laatste jaar veel gebruikt
Zou ik zonder dit artikel kunnen
 
 De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om bovenstaande hoek in de kamer op te ruimen. De computer en kastje wat daarbij hoort stond ons al langere tijd niet aan. En dan dat rommelige magneetbord erboven. Niet iets waar we gelukkig van werden. Dus we besloten dat aan te pakken.
 
Stap 1: De computer eruit en het opbergmeubel weg.
(ja maar, zeiden de kinderen, de computer gebruiken we nog heel veel, die willen we echt niet weg.)
En dat was juist ons grootste probleem met die computer.
 
Stap 2: De speelgoedkast minimaliseren.
Lees, speelgoed opruimen waar niet vaak meer mee gespeeld word en ruimte maken voor het nieuwere speelgoed wat rond sinterklaastijd toch wel weer binnenstroomt.
 
 
 En dit is hoe het geworden is.
De administratie mappen staan boven in de kast, samen met de inkomende post. En in de la liggen de bureau accessoires en het schoolwerk van de kinderen. En we hebben zelfs nog kastruimte over.
(en geloof me... de kinderen hebben de computer nog niet gemist, maar goed we hebben dan natuurlijk ook nog een laptop in huis en een tablet en de smartphones

 

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Azijn in plaats van glansspoelmiddel

Tot voor kort gebruikte ik altijd glansspoelmiddel in onze vaatwasser.  Glansspoelmiddel bevat het ingrediĆ«nt 2-bromo-2-nitropane-1,3-diol. Op de fles staat als waarschuwing dat je in het geval van inslikken onmiddellijk een arts moet raadplegen. Deze stof kan voor huidirritatie zorgen en bij verhitting ontleed het zodat er giftige stoffen kunnen vrijkomen. (een vaatwasser is over het algemeen erg heet, dus geloof mij, die giftige dampen komen zeker vrij.) en het is ook nog eens zeer giftig voor waterorganismen. Al met al niet een heel fijn stofje dus.


Toen ik dan ook las dat je er net zo goed azijn voor kon gebruiken, was het niet heel moeilijk om gelijk over te stappen.
Azijn is namelijk gewoon eetbaar, ik hoef me dus geen zorgen te maken dat deze stof evt. achterblijft op mijn vaat, en dat ik het op die manier binnen krijg.Azijn is ook nog eens super goedkoop. Een fles azijn kost mij 0,37 cent per liter, terwijl een fles glansspoelmiddel mij 1,59 per 500 ml kost, dus omgerekend 3.18…

Fudge brownie

Het is weer eind van de maand, wat weer betekend dat het tijd is voor de foodblogswap. Dit keer kreeg ik de blog van slowfoody toegewezen, een heel nieuwe blog voor mij, wat leuk is, want zo leer je weer een nieuwe blog kennen.

Hilde kookt ook zonder pakjes en zakjes, dus er staan veel recepten op, die ik zeker nog eens ga maken. De lasagnebijvoorbeeld, die ze helemaal zelf maakt, van saus tot pasta. Die staat hier zeker binnenkort eens op het menu.

Dit keer ben ik gegaan voor haar fudge brownie recept. Ik was al een poos op zoek naar zo'n recept, en nu ik haar recept zag en het ook nog eens bleek dat ik alle ingrediƫnten in huis had, ben ik gelijk aan de slag gegaan.

In plaats van de brownie te bakken in de standaard vierkante bakvorm, ben ik voor de mini muffin tray gegaan. Zo heb je gelijk een heel leuk klein stukje brownie, want meer is echt niet nodig. Door de hoeveelheid suiker, boter en chocola is dit behoorlijk machtig.

Heel vaak is een brownie een beetje cakeachtig. Ik wa…

Mayonaise

In een tijd waarin alles lijkt te draaien om eieren, verschijnt op mijn blog het recept voor homemade mayonaise. Niet dat ik geloof dat eieren iets met pasen te maken heeft. Voor mij is pasen het ongelooflijke wonder dat Jezus uit liefde voor mij wilde sterven, om zo de weg vrij te maken naar God.

Hier dus geen extra eieren met pasen, dit jaar zelfs geen enkel paaseitje gekocht. Een reep chocola smaakt net zo lekker ;-)

Waarom die eieren in verband zijn gebracht met pasen. Het kan verschillende oorzaken hebben. Pasen is natuurlijk ook een lentefeest, een feest van nieuw leven, dus dat kan best ermee te maken hebben. Ik las ook een verklaring op internet dat, omdat aan pasen een 40 dagen vastentijd vooraf gaat, er dus ook geen eieren gegeten werden. Omdat de kippen, die de meeste mensen in vroeger tijd bezaten wel gewoon eieren legden, waren er dus rond pasen heel veel eieren om van te genieten. En dat zal best lekker geweest zijn na de vastentijd.

Maar nu de mayonaise. Ik maak de mayo…

Frambozen yoghurttaart

De frambozenstruik van mijn schoonouders draagt veel vrucht! Afgelopen zaterdag kreeg manlief een bakje mee. Heerlijke zoete, rode frambozen. En omdat ze al een klein beetje gekneusd waren, omdat er zoveel in het bakje zaten, bedacht ik me, ik ga er een frambozen kwarktaart mee maken.


Omdat ik nog wat frambozen over had, heb ik ook op de bodem nog een laagje frambozen neergelegd. Echt super lekker en echt een verrassing als je dan opeens als verrassing ook nog een lekker hapje framboos hebt.

Deze taart is echt zomaar gemaakt, en super lekker!

De dag erna, mijn schoonouders waren op vakantie, hebben we met de kinderen nog wat verse frambozen van de struik geplukt, om de taart mee te decoreren. Samen met de granaatappelpitjes vind ik het een echt pareltje geworden.

Wat heb je nodig:

Voor de bodem:
150 gram speltbiscuitjes70 gram roomboter2 eetlepels palmsuiker (evt)1 flinke eetlepel cacaonibslekker wat kaneelpoeder naar smaakvoor de yoghurtlaag: 500 gram griekse yoghurt50 gram fructose (of …

oma's biscuitjes.

Als ik deze kop en schotel zie dan denk ik aan mijn lieve oma. Mijn lieve oma, waar ik altijd thee dronk uit dit soort kopjes.



Toen we nog in hetzelfde dorp woonden, wandelden mijn zussen en ik na schooltijd regelmatig naar haar toe, en altijd stond ze voor ons klaar en altijd was het gezellig.
Bij zo'n kopje thee kregen we ook altijd een biscuitje. Vaak de variant met kokos of kaneel erover heen. Echt heerlijk! Ik genoot er elke keer weer van.


En heel soms, als het eens heel erg lekker weer was, dan kregen we 2 van die koekjes. Dan werd er van een rol vanilleijs een plak afgesneden en die mochten we dan tussen die twee koekjes opeten.

Ja... die goeie ouwe tijd...

Maar nu nog steeds, als we bij haar zijn, krijgen we de thee uit deze prachtige kopjes.

Omdat ik de oude tijden wil laten herleven, nu het recept van de basisvariant van de biscuitjes. Gewoon de simpelste koekjes die er zijn. En om het helemaal af te maken, met een speciale biscuitjesuitsteker gemaakt, maar heb je die ni…

chocolaatjes

Het was dit keer wel heel erg op de valreep, de foodblogswap van mei. Maar het is op tijd gelukt. Deze maand mocht ik wat maken van de blog van Anita. Samen hebben we een aantal jaar geleden meegedaan met heel Putten bakt, daar kennen we elkaar ook van. Het was leuk om nu haar blog wat te mogen maken, hoewel ik dat al wel vaker doe omdat Anita ook alles evrij, geraffineerd suikervrij en tarwevrij maakt.

Sinds kort eet zij ook paleo, dat doe ik niet, maar veel recepten zijn ook weer gewoon aan te passen.

Vandaag ging ik voor de chocolaatjes die Anita ook maakte bij heel Putten bakt. Ik vond die bonbons er heel professioneel uitzien, en was benieuwd of ik dat ook zo voor elkaar zou krijgen. Dus ging ik vol enthousiasme aan de gang, en ging voor de volgende varianten. 1 met pinda's, 1 bloemvorm met een pistaschenoot erboven op en 1 gevuld met marsepein. Helaas is de bloemvorm niet gelukt. Deze vorm was een stuk stugger en daardoor kreeg ik ze er niet ongehavend uit. Er staan er nog e…

Plastic minimaliseren.

In juli 2015 ben ik er mee begonnen om plastic te minimaliseren. Ik deed mee met een uitdaging, plasticfreejuly, en werd me er zo van bewust dat het eigenlijk heel moeilijk is om plastic volledig uit te bannen. Maar ik begon ermee. Ik haakte mijn eigen boodschappen-netje, waarin ik mijn groente vanuit de supermarkt kon meenemen. Ik ging mijn eigen brood bakken, zodat ik de broodzakken minimaliseerde. Vanaf die tijd ben ik ook mijn melk bij de boer gaan halen, en mijn eieren bij een plaatselijke kippenboer, want ook die zaten (per tree van 30) vaak verpakt in plastic in de supermarkt. Mijn maandverband en inlegkruisjes zijn vervangen voor een menstruatiecup en wasbare inlegkruisjes. En nu probeer ik langzamerhand ook de shampoo-flessen uit huis te krijgen, omdat we proberen shampoo vrij ons haar te wassen. Maar daarover later meer in een andere blog.

Ik vind het belangrijk om zo min mogelijk plastic te gebruiken, omdat het zeer belastend is voor het milieu. Ik vind het zo belangrijk, d…

fulltime mamma?

Dit mamma'tje is geen fulltime mamma meer. Dat betekent dat ik sinds ruim 3 weken weer een baan heb. Zomaar spontaan, toen onze jongste dochter, de eerste maandag na de kerstvakantie naar school ging, en ik dus zomaar een hele dag alleen zat, kwam de gedachte bij mij op dat ik wel weer zou willen werken.
7 jaar geleden ben ik gestopt met mijn baan in het onderwijs. Het was voor mij toen niet meer te combineren met mijn gezin. Maar nu, 7 jaar later, en een zoon op de middelbare school, begon het langzamerhand toch weer te kriebelen. Dus diezelfde dag eens gekeken of er vacatures waren, en gelijk gesolliciteerd, met als gevolg, dat ik nu alweer 3 werkweken achter de rug heb.


Gelukkig kan ik het zo organiseren dat de lestijden meest onder de schooltijden van de kinderen vallen en zo niet, dat manlief de kinderen naar school brengt of ophaalt. Echt super fijn natuurlijk op deze manier, en manlief gelijk ook wat meer betrokken bij de opvoeding.
Maar dat betekent natuurlijk wel dat ik m…

lente foto's

Ik kan zo genieten van de lente. De eerste warme dagen. Ik wordt er echt gelukkig van!
Vandaag met de fotocamera maar eens naar buiten gegaan om te genieten van het lekkere weer en de schoonheid van de natuur vast te leggen.








O, en dit bloemetje mocht natuurlijk niet ontbreken. ;-)


Het is gewoon grappig om te merken. Iedere keer als ik foto's ergens van maak, gaat zij altijd even poseren, om zo ook even op de foto te mogen.

Binnenkort nog maar eens op pad. In deze tijd van het jaar is er zoveel moois vast te leggen.

Liefs,
Willeke


Lachebekjes

Schuddebuikjes... Vooral Boaz is er gek op. Deden wij vroeger gewoon speculaasjes op brood, tegenwoordig heb je daar schuddebuikjes voor. Of wiebelkontjes of kruimeldiefjes of...
Ik koop ze niet zo vaak. Af en toe moet het kunnen natuurlijk, maar deze dag dacht ik, kom laten we eens gek doen, we maken ze gewoon een keer zelf.  Komt die parelmold die ik heb om marsepeintaarten mee te decoreren ook nog eens van pas.


We maakten dus snel een simpel speculaasdeegje, niet te veel, want eerst maar eens uitproberen en samen met Inke ging ik aan de slag. Met dit als resultaat.


Benieuwd hoe ze morgen smaken op brood.
En, o ja... Ik heb ze lachebekjes genoemd. Omdat het zo'n heerlijk gezicht was, dat lachebekje van Boaz toen hij zag wat ik gebakken had.
Voor iedereen die ze ook wel wil maken, hier het recept.
Wat heb je nodig: 120 gram speltbloem60 gram roomboter40 gram palmsuiker1 eetlepel citroensap8 gram speculaaskruiden Hoe maak je het:
Heel simpel alle ingredienten door elkaar mengen to…