Frambozenslof met witte chocolade en mascarpone.

3 maart was ik jarig en daar hoort natuurlijk een heerlijk taartje bij. Nu had ik al langere tijd foto's van sloffentaarten gezien op internet, en steeds dacht ik: "die moet ik echt eens een keer maken". Maar iedere keer kwam het er toch niet van. Nu heb ik hem dan gemaakt, en nu denk ik, had ik dat maar eerder gedaan, want oh... wat is dit lekker zeg. Niet te lang op je to-bake lijstje dus, want daar krijg je zeker spijt van. ;-)


Wat heb je nodig:
(voor een taart van 24 cm doorsnee)

Voor de bodem:
200 gram (spelt)bloem
145 gram oerzoet of palmsuiker
145 gram boter
2 gram baksoda (je kunt ook bakpoeder gebruiken. Citroen is dan niet nodig)
sap van een halve citroen
1 eigeel
90 gram amandelmeel
40 gram honing of agavesiroop.

Voor de vulling:
125 gram mascarpone
125 ml slagroom
75 gram witte chocolade
Ik heb green&black gebruikt. Hierin zit wel rietsuiker. Wil je liever helemaal suikervrij dan kun je ook dit recept gebruiken.

Voor de decoratie:
250 gram frambozen
evt. wat witte chocolade rasp.
  1. Meng de amandelmeel met de honing of agavesiroop tot amandelspijs. Laat even liggen. Dit kun je ook al een week of nog langer van te voren doen. Hoe langer het ligt, hoe beter de smaak.
  2. Vet de springvorm in met boter.
  3. Meng de overige ingrediënten tot een mooie deegbal en bekleed de bodem van de springvorm met het deeg. Laat aan de randen een opstaande rand van ongeveer 1,5 cm breed en 1,5 cm hoog.
  4. Verdeel de amandelspijs over de bodem tussen de opstaande randen.
  5. Bak de taart in 30 minuten in een oven van 175 graden. (hetelucht)
  6. Laat volledig afkoelen.
  7. Laat de witte chocolade au bain marie smelten.
  8. Laat even afkoelen, klop ondertussen de slagroom nog net niet helemaal stijf.
  9. Klop in een andere kom de mascarpone los, en meng met de witte chocolade.
  10. Zodra het goed gemengd is, voeg je de slagroom toe, en klop je het met de handgarde nog eens goed door. (pas op, klop het niet tot boter)
  11. Vul de taart met het mascarponemengsel.
  12. Laat even opstijven in de koelkast en decoreer dan met de frambozen en evt. rasp van de witte chocolade. (ik deed dat met de dunschiller)
Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke
volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles

Reacties