kokosmakronen

Het is echt te lang geleden dat ik wat geschreven heb. Zag gewoon dat de vorige blog al meer dan een maand geleden was. Dat kan natuurlijk niet. Dus hierbij een blogje met weer een lekker recept. Dit keer kokosmakronen. Ik heb deze al in veel verschillende varianten gemaakt.

De eerste keer maakte ik ze op de meest makkelijke manier die er is. Een blikje gecondenseerde melk met geraspte kokos mengen en dan een kwartiertje bakken in de oven. En ik moet zeggen, ze waren heerlijk, maar ja... niet suikervrij.

De tweede keer dus geprobeerd om ze te maken met homemade gecondenseerde melk. Je moet dan volle melk met honing bijna een uur verwarmen en roeren totdat het dikker is geworden, en dan mengen met de kokos en bakken. Ook deze kokosmakronen waren heerlijk, maar toch iets te veel werk naar mijn zin.

Dus het volgende recept werd geprobeerd. Nu met het simpele recept, eiwitten kloppen, mengen met kokos en honing en dan bakken. Helaas waren deze kokosmakronen slap, en lang zo lekker niet als de eerste twee varianten, dus daar moest nog wat aan gesleuteld worden.

Vervolgens heb ik dit recept met oerzoet, met een deel oerzoet en een deel honing, met tarwemeel, en tenslotte met havermeel gemaakt. En uiteindelijk waren ze naar m'n zin. Dus geef ik jullie hierbij het recept van mijn zoektocht naar de lekkerste kokosmakronen die ook nog eens super makkelijk te maken zijn.



Recept voor ongeveer 10 kokosmakronen.

wat heb je nodig:
  • 2 eiwitten
  • 50 gram honing
  • 25 gram oerzoet
  • 35 gram havermout
  • 115 gram kokos
Hoe maak je het:
  1. Klop de eiwitten met de honing stijf
  2. Maal de havermout tot meel met de staafmixer
  3. Meng de havermeel met het oerzoet en de kokosrasp.
  4. Roer dit door de stijfgeklopte eiwitten.
  5. Vorm hier balletjes van en bak op een bakplaat bekleed met bakpapier in de oven.
  6. Oventemperatuur 170 graden hetelucht, ongeveer 1 kwartier bakken.
Je kunt de kokosmakronen zeker een halve week bewaren in een goed afgesloten bakje. De eerste dag zijn ze heerlijk krokant, en vind ik ze wel het lekkerst, daarna worden ze wat zachter.

Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke

(volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles)

Reacties