Apfelstrudel (foodblogswap)

Deze maand doe ik voor de eerste keer mee met de foodblogswap. Dit houd in dat je een recept van een andere blog probeert en enigszins aanpast naar je eigen wensen. Ik kreeg de blog www.lekkerhappen.com toegewezen. Op deze blog staan vooral heel veel lekkere recepten voor maaltijden. Er staan er genoeg tussen die ik zeker eens ga proberen. Verder een klein aantal bakrecepten. Zo ook deze appelstrudel.

Onze jongens zijn helemaal weg van appelstrudel en in onze vakanties in de bergen eten we graag zo'n strudel. Deze vakantie zijn we daar helaas helemaal niet aan toegekomen, dus bij het zien van dat recept dacht ik gelijk, dan maar zelf bakken. En zo gebeurde het dat ik net teruggekomen van vakantie mijn eigen apfelstrudel bakte.

In het recept van lekker happen wordt bladerdeeg gebruikt. Dat leek me eigenlijk ook wel gemakkelijk, maar ik kon geen bladerdeeg vinden zonder e-nummers. Toen naar filodeeg gekeken, maar ook dat bevat de nodige e-nummers. Dat werd dus zoeken op internet naar een recept om zelf filodeeg te maken. Gelukkig zijn die genoeg te vinden en het bleek eigenlijk helemaal niet zo moeilijk als ik altijd dacht, dus vanaf nu maken we dat ook voortaan lekker zelf.

De rest van het recept heb ik hetzelfde gehouden. Het leuke van dit recept is, dat het ook nog eens volledig vrij is van toegevoegde suikers. Als je lekkere zoete appels gebruikt is dat ook helemaal niet nodig, en het recept voor filodeeg is ook suikervrij. Dat is dus ook nog eens lekker verantwoord snoepen. Kan ook geen kwaad, zo net na een vakantie ;-)


Wat heb je nodig:

Voor het deeg:
  • 250 gram bloem
  • een snufje zout
  • 1/2 ei (losgeklopt)
  • 25 ml azijn
  • 125 ml water
  • 1 eetlepel zonnebloemolie

Voor de vulling:
  • 4 appels (ik gebruikte Jonagold)
  • 4 eetlepels rozijnen
  • 3 eetlepels citroensap
  • 2 eetlepels paneermeel
  • 3 eetlepels amandelschaafsel
  • Olie of gesmolten roomboter

Hoe maak je het:
  1. Meng de bloem en het zout door elkaar.
  2. Voeg het water, het halve ei en de azijn toe en mix met je mixer of  in je keukenmachine zo'n 10 minuten totdat het een mooie elastische deegbal is geworden. Je kunt natuurlijk ook gewoon met de hand kneden.
  3. Voeg in delen de zonnebloemolie toe en mix er goed doorheen.
  4. De deegbal is nu best kleverig, en bijna niet te hanteren. Smeer de mengkom in met olie, en ook de deegbal aan alle kanten. (ik deed dat door hem met een spatel wat los te maken van de mengkom en er onder de olie smeren met een bakkwast.)
  5. Zet het deeg  voor minimaal een kwartier in de koelkast.
  6. In de tussentijd kun je mooi de vulling maken.
  7. Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd in kleine blokjes.
  8. Voeg de rozijnen, het paneermeel, het amandelschaafsel en de citroensap toe en meng goed door elkaar.
  9. Haal de deegbal uit de koelkast. Als het goed is, is hij nu al veel minder plakkerig.
  10. Leg een tafelzeiltje over de tafel en besmeer het tafelzeil met olie.
  11. Rol het deeg uit over het tafelzeil.
  12. Rol zo dun mogelijk uit, en als dat niet verder gaat, rek dan het deeg voorzichtig nog verder uit, door er met je handen onder te gaan en voorzichtig naar de hoeken uit te rekken.
  13. Hoe dunner hoe beter. Je moet er bijna doorheen kunnen kijken.
  14. Snijdt de dikkere zijkanten ervan af zodat je een mooie rechthoekige lap overhoud.
  15. Besmeer het deeg met olie of gesmolten roomboter.
  16. Leg de vulling op de kortste kant van de rechthoek, iets vanaf de rand.
  17. Door je tafelzeiltje iets op te tillen, kun je nu voorzichtig het filodeeg over de appelvulling leggen, en voorzichtig de strudel verder oprollen.
  18. Leg de strudel op een met bakpapier beklede bakplaat en bestrijk hem met het overgebleven ei.
  19. Bak de strudel 45 minuten in de oven bij een temperatuur van 200 graden. Verlaag na 25 minuten de temperatuur naar 180 graden.
  20. Laat even afkoelen en geniet van deze heerlijke strudel.
Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke
(volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles)




Reacties

Anoniem zei…
Leuk dat je dit recept gebruikt hebt. Ik wist niet eens dat ik dat ooit gemaakt had. :) Het is al een oudje!
Leuk recept, ga ik zeker een keer proberen!
Ik vond het erg lekker!
Zeker doen. Erg lekker. Ben benieuwd wat je ervan vind.
Riny zei…
Hallo Willeke,
Bedankt voor dit recept. Zou ik filodeeg ook kunnen gebruiken om loempias te maken?
Ik heb coeliakie, moet dus glutenvrij eten.
Ja, daar kun je zeker ook loempia's mee maken. Maar dit recept zit natuurlijk wel bloem in, en dat bevat gluten. Of je moet het vervangen voor een glutenvrije variant, maar vraag me af of het dan lukt om er filodeeg mee te maken. Je hebt juist de gluten nodig voor de elasticiteit in het deeg, zodat je het zo dun kunt uitrekken. Je kunt ook rijstvellen gebruiken voor loempia's. Volgens mij zijn die glutenvrij en te koop bij de toko.