Marsepeintaart (evrij en geraffineerd suikervrij)

Ik wilde het al een tijdje, een evrije en geraffineerd suikervrije marsepeintaart maken. Nu had ik een poosje terug al een recept om zelf een biscuit te bakken, daar heb ik toen deze slagroomtaart mee gemaakt. Ook het vullen is niet zo'n probleem. Maar ja, de marsepein. Dat gaat toch meer op amandelspijs lijken als je het zelf gaat maken, en uitrollen lukt dan ook echt niet.

Mijn eerste portie marsepein zag er goed uit, kon ik zelfs dun uitrollen, alleen is wel een stuk grover van structuur dan de marsepein die je zo kunt kopen in de winkel. Wellicht dat ik de volgende keer de amandelmeel nog wat fijner maal.(update, zeef de amandelmeel vooraf. Zo weet je zeker dat je amandelmeel fijn genoeg is.)

En dan vraag 2, is deze marsepein te kleuren, en blijft het dan ook uitrolbaar. Ik heb de marsepein gekleurd met rode bietenpoeder en cacao. Voor geel zou je kurkuma kunnen gebruiken, en voor groen, tarwegraspoeder, matcha thee of spirulina. Komen die superfoods toch nog eens van pas. ;-) Alles lukte, dus zo was mijn eerste (gezonde) marsepeintaartje geboren.

Het is wel niet zo'n strak marsepeintaartje als dat ik gewend was, maar vind deze uitstraling ook eigenlijk wel passen bij het gezonde en ambachtelijke van dit taartje. Wil je het ook proberen? Hieronder het recept.


Wat heb je nodig:
  • 175 gram amandelmeel
  • 100 gram honing of rijststroop (of 50 gram honing/50 gram ongeraffineerde suiker)
  • 1 eiwit
  • 1 theelepen rozenwater (optioneel)
  • verschillende kleurpoeders

Hoe maak je het:
  1. Doe de amandelmeel samen met de honing en het eiwit in je keukenmachine en mix dit tot marsepein. Is het iets te nat, dan voeg je nog wat amandelmeel toe, is het te droog, dan voeg je nog wat eiwit toe.
  2. Kleur de marsepein in de gewenste kleuren.
Bak een lekkere biscuit, (recept) vul met boter crème (recept) en jam, of iets anders wat jij lekker vind en bekleed met de marsepein.



 

Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke
(volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles)



Reacties

Anoniem zei…
Van't weekend deze marsepeintaart gemaakt met de bicuitbodem, een heerlijk en makkelijk recept, die ga ik vaker maken! De bicuitbodem had ik (per ongeluk) met honing gezoet, maar was toch eigenlijk nog lekkerder en minder plakkerig als gezoet met palmsuiker.
Wat leuk. Heb je er een foto van. Mooi dat het goed in de smaak viel en met honing ook goed gelukt is.
Anoniem zei…
Ja heb een foto..!
Ben echt benieuwd. Als je wil mag je de foto wel doormailen naar willempie78@live.nl. Echt leuk dat het gelukt is.
Anoniem zei…
help,waar vind je rode bietenpoeder en zo?ik woon in belgie
en deze blog is echt wat ik nodig heb
jammmer genoeg heb ik geen fb dus waar kan ik vraagjes stellen ?grtjs marleen
Ik heb het gekocht bij www.deonlinedrogist.nl. Het is niet goedkoop, maar je kunt er heel lang mee doen.
Ik vind je taarten echt super leuk geworden. Sorry dat ik niet eerder reageerde ;-)