Fries suikerbrood

Alweer eind april, wat gaat de tijd toch ongelooflijk snel. En dus ook weer tijd voor de foodblogswap van april. Ik mocht deze maand weer wat maken van de blog van Doortje. Haar blog staat echt bol van de heerlijkheden, dus dat ik voor de tweede keer wat van haar blog mocht maken was voor mij geen straf. Omdat het vandaag koningsdag is en de kinderen dus vrij zijn van school, besloot ik gisteravond om het suikerbrood te maken als extra verrassing. Het rood-wit-blauw van de friese vlag past ook best bij koningsdag toch? ;-) En nee, dit suikerbrood is niet suikervrij, maar toch altijd nog beter dan het suikerbrood uit de winkel, omdat het geen e-nummers bevat. En zo af en toe dan iets eten met echte geraffineerde suiker is dan extra genieten.

Zoals de spelregels zijn bij de foodblogswap heb ik  ook nu weer een eigen draai gegeven aan het recept. Zo heb ik de tarwebloem vervangen voor speltbloem, en heb ik nog een klein beetje gembersiroop toegevoegd, omdat dat voor mij gewoon hoort bij een echt fries suikerbrood. Ook heb ik het bakblik nadat ik het besmeerd heb met roomboter, bestrooid met palmsuiker en ook de bovenkant van het brood, zodat je een lekkere plakkerige korst krijgt. En wat is hij lekker geworden. We hebben er weer van gesmuld vandaag.




Wat heb je nodig:
  • 300 gram speltbloem
  • 8 gram gist
  • 15 gram palmsuiker
  • 6 gram zout
  • beetje citroenrasp
  • 200 ml lauwwarme melk
  • 200 gram parelsuiker
  • 50 gram roomboter
  • kaneel
  • scheutje gembersiroop. (ongeveer 2 eetlepels)\
  • palmsuiker om te bestrooien.
Hoe maak je het:

Doe de speltbloem, het gist, de suiker, het citroenrasp, de kaneel in de kom van je keukenmachine en roer wat door elkaar. Voeg het boter, de melk, de gembersiroop en het zout toe en kneed tot een mooie deegbal. Is het deeg te droog, dan voeg je nog wat melk toe, is het deeg te nat, voeg dan nog wat bloem toe. Voeg de parelsuiker toe, meng er goed doorheen en laat het deeg daarna 15 minuten afgedekt op een warme plek rijzen. 

Vet een cakeblik in met roomboter, bekleed met bakpapier en vet weer in. Bestrooi alle kanten van het cakeblik met palmsuiker. Kneed het deeg nog even door, maak er een rol van en leg dit in je cakeblik. Bestrooi ook de bovenkant van het brood met palmsuiker. Laat dit op een vochtige, warme plaats rijzen totdat je suikerbrood de rand van je bakblik heeft bereikt. 

Bak het suikerbrood in 30 minuten gaar in de oven op 170 graden (hetelucht). Je kunt testen of het gaar is door met een thermometer de kerntemperatuur te meten. Als dit 95 graden is, dan is je brood gaar.

Haal het brood direct uit de bakvorm en laat goed afkoelen.

Enjoy! 

Liefs,
Willeke

Volg mij ook op Facebook, Pinterest en Instagram 

Reacties