Romige spinaziesoep

Weer tijd voor de foodblogswap, maar geen zin om lang in de keuken te staan, en ook geen zin in een zware maaltijd. Ook geen zin om nog naar de winkel te gaan om allerlei ingredienten te moeten kopen, dus dan maar, met wat je in huis hebt aan de slag gaan.

Ik mocht deze keer wat maken van de blog www.kookeetdeel.nl. Wat had ik in huis: Witte bonen, die nog geweekt moesten worden, dus geen optie, bietjes, geen zin in en spinazie in de diepvries. Dat moest het dus worden.

En wat een geluk. Ik typte spinazie in het zoekveld, en jawel hoor, een hele lijst met recepten. En mijn dag kon niet meer stuk toen ik zag dat er ook een soepje tussen stond. Precies wat ik graag eet op een warme zomerdag.

Natuurlijk had ik niet alles precies in huis, maar dat is voor een foodblogswap geen probleem. Het is juist de bedoeling dat je het een en ander aanpast in het recept.

Dus veranderde ik de crème fraîche voor mascarpone en de verse spinazie werd vervangen door diepvries spinazie. Verder had ik geen Za'atar in huis zelfs nog nooit van gehoord, dus dat heb ik gewoon weggelaten.

En raad eens... het resultaat was heerlijk. Wij hebben ervan genoten.


Wat heb je nodig:
  • 1 liter water
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • 2 bouillonblokjes (Zonnatura)
  • 450 gram diepvriesspinazie
  • 30 gram roomboter
  • 15 gram (spelt)bloem
  • 1 flinke eetlepel mascarpone

Hoe maak je het:

  1. breng 1 liter water, samen met de spinazie en de bouillonblokjes aan de kook.
  2. Smelt intussen de roomboter in de pan, en fruit hierin de ui (in kleine stukjes) en de knoflook. Roer de bloem erdoor en gaar op laag vuur even.
  3. Schep er 1 soeplepel bouillon bij en roer goed door. Herhaal dit met nog een paar soeplepels, net zolang tot het goed dun is en je het kunt mengen met de rest van de bouillon.
  4. Als alle spinazie ontdooid is, met een staafmixer de soep pureren.
  5. Roer nu de mascarpone erdoor en dan is je soepje alweer klaar.
Enjoy!

Liefs,
Willeke


ps. Als je het lekker vind, kun je kunt er ook nog kleine stukjes gebakken kip doorheen doen.

Reacties