Bokkepootjes (glutenvrij en geraffineerd suikervrij)

Bokkepootjes! Een van de weinige koekjes die ik echt mis sinds ik suikervrij, evrij en tarwevrij eet.
Vroeger at ik rustig een heel pakje in mijn eentje op, en ik werd er niet eens misselijk van. Iets wat ik met die marshmallows wel altijd had. En al heel lang heb ik zin om zo'n heerlijke bokkepootjestaart te maken, maar jah... dan moet je eerst zelf je bokkepootjes kunnen bakken.

Nu heb ik al een aantal keer een recept geprobeerd, maar tot nog toe was het geen succes. Tot nog toe zei ik, want werkelijk... Deze bokkepootjes zijn echt heerlijk en lijken nog echt op de bokkepootjes uit de winkel ook!

Deze koekjes zijn het lekkerst als je ze gelijk eet. Je kunt ze wel bewaren, ik deed dat met deze warmte in huis in de koelkast, omdat anders de botercreme wel erg zacht wordt, maar daardoor worden de koekjes wel zacht. Het best kun je ze dus buiten de koelkast bewaren.

Krijg je al zin om ze zelf te bakken. Lees dan snel verder voor het recept.


 Wat heb je nodig:
(voor ongeveer 10 bokkepootjes)

Voor de koekjes: 
  • 3 eiwitten
  • 110 gram amandelmeel
  • 25 gram kokosbloesemsuiker
  • snufje zout
  • amandelschaafsel 
  •  
Voor de vulling:
  • 125 ml melk
  • 25 gram honing
  • 1 eidooier
  • 1/2 eetlepel maizena
  • 1/2 vanillestokje
  • 125 gram roomboter
Extra:
  • 100 gram donkere chocolade (ik gebruikte vivani 50%)

Hoe maak je het:

De koekjes:
Verwarm de oven voor op 170 graden (hetelucht)
Klop de eiwitten stijf. Het is goed stijf als je de kom op zijn kop kunt houden, zonder dat het eiwit eruit loopt.
Meng de amandelmeel met de kokosbloesemsuiker en het zout, en spatel dit voorzichtig door de geklopte eiwitten.
Doe het mengsel in een spuitzak, waarvan je het puntje afknipt, en spuit er strepen van op een bakplaat bekleed met bakpapier.
(ik maakte strepen van ongeveer 2 cm breed en 7 cm lang)
Bestrooi de koekjes met amandelschaafsel en bak de koekjes voor 15 a 20 minuten in de oven.
Zet de oven uit, en laat de koekjes afkoelen in de oven.

De vulling:
Maak ondertussen de vulling.
Roer 1 eidooier met de honing los, en roer hier de halve eetlepel bloem doorheen zodat je een glad papjes hebt.
Breng de melk met het merg van het halve vanillestokje aan de kook. Haal de pan van het vuur.
Schep 1 sauslepel warme melk bij het eidooier papje en roer goed door. Herhaal dit nog een keer.
Je papje is nu dun genoeg, schenk het bij de melk en roer goed door.
Zet nu de pan weer op het vuur en breng het opnieuw aan de kook, zodat het goed bind en het een dikke banketbakkersroom wordt.
Laat afkoelen. Bedek met een laagje huishoudfolie, om te voorkomen dat er een vel op komt.

Als de banketbakkersroom goed is afgekoeld, kun je de boter goed los kloppen. Doe dit zo lang mogelijk. (10 min) Hoe langer je de boter klopt, hoe luchtiger hij straks smaakt.
Meng in kleine beetjes de banketbakkersroom erdoor en doe de botercreme in een spuitzak.
Knip ook hier de punt weer vanaf en spuit op de helft van de koekjes een laag botercreme.

De chocolade:
Smelt 2/3de van de chocolade au bain marie.
Laat de resterende chocolade er rustig in smelten.
De chocolade heeft nu de goede temperatuur om te verwerken. Doop de koekjes er aan beide uiteinden in en laat ze even uitharden op de bakplaat.

En nu...
Geniet!

Liefs,
Willeke

P.s. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Laten jullie het weten met #mamma'tjevanalles?





Reacties