Witte chocolade kwarktaart met speculaasbodem en een heerlijke topping van frisse passievruchten

Alweer een paar weken geleden maakte ik dit pareltje onder de kwarktaarten. Eigenlijk wilde ik hem met verse vijgen maken, maar toen ik in de supermarkt de vijgen in mijn mandje wilde gooien, bleek dat de betreffende supermarkt ze niet meer verkocht. Nou ben ik niet voor een gat te vangen, we hebben hier behoorlijk wat supermarkten in de omgeving, dus ik besloot gewoon naar een andere winkel te gaan. Toen ze ook daar de vijgen niet verkochten, besloot ik nog eenmaal een winkel te proberen, maar helaas, ook daar zonder resultaat. Blijkbaar was ik net te laat en was het vijgenseizoen alweer geƫindigd.

Omdat ik toch een andere kwarktaart wilde maken dan de standaard kwarktaart, besloot ik dan maar passievruchten mee te nemen. En wat een geluk, want wat eerst een teleurstelling was, liep uit op een dolgelukkige ervaring. Dat friszuren van de passievruchten, is helemaal het einde in combinatie met de witte chocolade en de speculaasbodem maakt het helemaal af.

Ik zou niet al te lang wachten met het maken van deze heerlijke taart!


Wat heb je nodig:
(voor een springvorm van 20 cm)

Voor de bodem:
250 gram speltbiscuitjes (Molenaartje)
100 gram roomboter
10 gram speculaaskruiden

Voor de kwarklaag:
500 gram kwark
200 gram witte chocolade (Green & Black)
250 gram slagroom
5 gelatineblaadjes

Voor de topping: 
2 passievruchten (of wat meer, afhankelijk van de grootte)
evt wat honing

Hoe maak je het:


De bodem:
Bekleed de springvorm met bakpapier en smelt de roomboter in een pannetje.

Verkruimel de speltbiscuitjes en roer er de speculaaskruiden doorheen.  Meng door de gesmolten roomboter en bedek de bodem van de taartvorm ermee. Druk goed aan en zet in de koelkast.

De kwarklaag:
Laat de gelatineblaadjes weken in koud water voor ongeveer 5 minuten. Smelt de witte chocolade au bain marie. Klop de slagroom stijf. Roer de kwark los en roer hier de witte chocolade doorheen. Spatel nu de slagroom erdoorheen. Knijp de gelatineblaadjes uit en los dit op in een pannetje op zacht vuur samen met 1 eetlepel water. Roer de gelatine door het kwarkmengsel en stort dit op de bodem in de springvorm. Laat opstijven in de koelkast (ongeveer 3 uur)

De topping:
Halveer de passievruchten en lepel het vruchtvlees eruit. Druk dit door een zeef en vang het sap op. Laat het sap inkoken in een pannetje met evt een eetlepel honing tot 120 graden. (Heb je geen thermometer, laat het dan heel even met grote bellen koken) Roer hier de pitjes doorheen en laat even afkoelen. Schenk deze laag over de taart en zet nog even in de koelkast om verder af te koelen en op te stijven.

Geniet van deze heerlijke taart.

Liefs,
Willeke

Reacties

moepsje zei…
Ziet er heerlijk uit Willeke! Ik lees dat je gelatineblaadjes gebruikt, heb je die e nummervrij? Daar zou ik erg blij mee zijn. Waar
kun je de chocola halen? Lijkt me een heerlijke taart, ben gek op die vruchten :)
Dank je wel Moepsje, De chocola kun je bij sommige ah's halen, of je kunt ook vivani gebruiken te koop bij biologische winkels. Dr Oetker gelatine is evrij. Groeten Willeke
Alinda zei…
Hoeft er geen gelatine door de passievruchtensaus?
nee dat hoeft niet, doordat je het inkookt wordt het uit zichzelf dikker