Irma's Surinaamse Fiadoe

Het is alweer een tijd geleden dat mijn vriendin Irma mij een foto van een Fiadoe liet zien. Irma komt uit Suriname en daar is de Fiadoe de taart der taarten, die eigenlijk op geen enkel feestje mag ontbreken. Irma vertelde mij dat het een lastig recept is, en vertrouwde het mij toe dat ik dat wel zou kunnen maken. Natuurlijk wilde ik die uitdaging aan gaan, dus ging aan de slag met een recept die ik vond op Youtube.

Het oorspronkelijke recept is met rum, dat heb ik niet toegevoegd, in plaats daarvan heb ik versgeperste sinaasappelsap gebruikt.

Toen de Fiadoe klaar was, heb ik natuurlijk gelijk mijn foto's naar Irma geappt, en ja... ze vond het prachtig, maar was het ook de smaak die de Fiadoe moest hebben? Ik vond hem heerlijk, dus wat dat betreft was het voor mij geslaagd, maar om het op mijn blog een Fiadoe te kunnen noemen, besloot ik om er nog een keer een te bakken en bij Irma langs te gaan, zodat ze zelf kon keuren of het een Fiadoe genoemd mocht worden.


Samen met Inke ging ik op weg naar Groesbeek. Wat is het daar trouwens mooi zeg, daar moet je echt een keer heen. Ben ook echt nog eens van plan die kant op te gaan met het gezin om daar heerlijk in de bossen te wandelen. Het was heerlijk om gezellig met Irma bij te kletsen en samen lief en leed te delen.



En het mooiste van alles, de Fiadoe werd helemaal goedgekeurd. Hij was precies hoe hij zijn moest. Love it... Het recept mag dus gedeeld worden. Ik heb mijn recept Irma's Fiadoe genoemd, omdat hij precies was zoals zij hem graag eet.


Lief he, haar reactie op Facebook.


Ook al zin om een hapje te nemen. Maak dan snel het recept. Onderaan bij de bronnen staat de link van het originele recept op Youtube. Hierbij mijn aangepaste versie, die tarwevrij, evrij en geraffineerd suikervrij is.

Wat heb je nodig:

voor het deeg:
250 gram speltbloem
25 gram palmsuiker
4 gram droge gist
100 gram roomboter (op kamertemperatuur)
merg van een half vanillestokje
100 ml lauwwarme volle melk
1 ei

Voor de vulling:
25 gram amandelschaafsel
120 gram rozijnen geweekt in vers geperste jus d'orange

Voor het suikermengsel:
25 gram palmsuiker
5 gram kaneel
125 lauwwarme volle melk

Voor het botermengsel:
150 gram half gesmolten boter
75 gram palmsuiker
5 gram kaneel

Hoe maak je het:

Het deeg:
Meng de bloem met de gist en het suiker in een beslagkom.
Klop het ei los, en  roer door de zachte boter samen met het vanillemerg en de lauwwarme melk. Zorg dat het goed gemengd is. De boter moet helemaal gesmolten zijn in de lauwwarme melk.
Giet dit botermengsel bij het meel en roer goed door, zodat er een mooie deegbal ontstaat. Kneed dit nog even door met de hand.
Laat het deeg afgedekt ongeveer 2 uur rijzen.

De vulling:
Laat in de rijstijd de rozijnen weken in de jus d'orange.

Het suikermengsel:
Roer alle ingrediënten voor het suikermengsel goed door elkaar met een garde.

Het botermengsel:
Roer alle ingredienten voor het botermengsel goed door elkaar, zodat het een egaal papje is.

Het deeg:
Kneed het deeg nog even goed door en rol ongeveer 1/3 deel dun uit op een aanrecht bestrooid met bloem. Bekleed hier een vlaaivorm van 20 cm mee. Besmeer de bodem met het botermengsel en bestrooi de bodem van de taart met het amandelschaafsel.

Rol de rest van het deeg dun uit en steek hier cirkels uit van ongeveer  7 cm doorsnee. (ik gebruikte hiervoor zo'n plastic Ikea beker.)
Besmeer de cirkel met het botermengsel, leg op een helft wat rozijnen en vouw de cirkel dubbel en vouw hem daarna nog een keer dubbel. Zet met de open kant naar boven tegen de rand van de vlaaivorm. Herhaal dit totdat de hele buitenste rand vol is, en werk zo verder naar binnen. (Onderaan bij de bronnen heb ik een pin van Pinterest toegevoegd, waar duidelijk aangegeven staat hoe je dit kunt doen.)
Doop een bakkwast in het suikermengsel en besprenkel hier rijkelijk ieder 'roosje' mee.
Zet de Fiadoe in een voorverwarmde oven van 180 graden (hetelucht) en bak voor 25 minuten.
Haal de Fiadoe uit de oven en draai de oven terug naar 150 graden (hetelucht). Besprenkel weer alle roosjes rijkelijk met het suikermengsel en zet terug in de oven. Bedek evt. halverwege met wat aluminiumfolie als hij te donker lijkt te worden.

Als de baktijd om is, haal je de Fiadoe uit de oven en besprenkel je hem voor de laatste keer met het suikermengsel.
Laat afgedekt afkoelen, en dan...

Enjoy!!!

Liefs,
Willeke (en Irma)

Bronnen:
https://www.youtube.com/watch?v=EW1Rg4UV86Y
https://nl.pinterest.com/pin/476537204303632162/




Reacties