kleedgeld

Kleedgeld, ik had het er afgelopen zaterdag over met mijn schoonzus. Zoonlief is 12, zit op het voortgezet onderwijs, en wellicht is het goed om hem kleedgeld te gaan geven, zodat hij zelf kan leren hier mee om te gaan. Maar wat voor bedrag geef je? En wat moeten ze ervan kopen?

Volgens het Nibud is het goed om kinderen vanaf 12 a 13 jaar kleedgeld te geven, vanaf die leeftijd vinden ze kleding belangrijk, en op die manier leren ze, dat niet alles kan wat ze willen hebben. Ze leren keuzes maken en geld opzij leggen voor eventuele grote aankopen. Nibud adviseert daarvoor een bedrag van zo'n 55 euro per maand.

De schoonzus met wie ik het erover had geeft haar 13 jarige dochter 40 euro per maand, maar koopt dan wel zelf het ondergoed en de winterjas. Komt dus denk ik aardig op hetzelfde neer als het Nibudadvies.

Maar nu... Ben ik echt bereid om 55 euro per maand aan kleedgeld uit te geven? Als ik voor ieder lid hier in het gezin dat bedrag zou uitgeven, zou dat betekenen dat ik 275 euro aan kleding kwijt zou zijn in een maand. Dat is 3300 euro per jaar.
(daar zit kleding van mij en onze 4 kinderen bij in. Manlief heb ik niet meegerekend, want die koopt zijn kleding zelf, en dat gaat niet af van mijn budget. Simpelweg omdat hij een duurdere kledingkeus heeft en ik dat niet wil betalen van mijn budget.)




Ik ben eigenlijk heel benieuwd of ik dit bedrag werkelijk uitgeef aan kleding? Daarom neem ik de proef op de som, en ga ik een jaar lang bijhouden wat ik aan kleding uitgeef. Ik doe dat per kind, zodat ik ook kan zien of het ene kind wellicht duurder is dan het andere kind. Het is bijvoorbeeld logisch dat ik voor onze oudste zoon meer koop, dan voor zijn 2 jongere broertjes, omdat er vaak weer kleding doorschuift. En ook voor dochterlief moet er kleding gekocht worden.

Ik ben heel benieuwd wat de uitkomst is. Jammer dat ik daar nog een jaar op moet wachten!

Geven jullie je kinderen kleedgeld? Of hebben jullie een budget voor kleding? Ik ben benieuwd naar hoe jullie het doen.

Liefs,
Willeke


Bronnen:
https://www.nibud.nl/consumenten/kleedgeld/








Reacties

Anoniem zei…
Ik kreeg vanaf mijn 16de 50 euro, moest ik alles van kopen incl. Cadeaus voor vrienden ( en uitgaan etc.)
Leuk! Bedankt voor je aanvulling.
Ben heel benieuwd hoe je dit afgaat! En lastig inderdaad hoor kleedgeld, op deze manier krijg je wel goed inzicht wat je uitgeeft en waaraan. Je hebt me geïnspireerd! :)
Leuk Stefanie! Tot nog toe heb ik in de maand januari nog niet superveel uitgegeven, terwijl ik toch nieuwe schoenen en kleding en voor Boaz ook nieuwe schoenen gekocht heb. Binnenkort hoor je er wel meer over.