tijger sodabroodje

Dit is echt een broodje die je binnen een uur op tafel kunt zetten. Ideaal. Ik maak hem standaard bij een soepmaaltijd, maar ook op momenten dat ik even snel een broodje nodig heb, en ik geen tijd heb om uren te wachten tot het voldoende gerezen is.


Gisteravond had ik geen zin om een broodje te bakken. Zaterdagmorgen ontbijten we altijd met yoghurt en granola of havermoutpap. Dan hebben we dus geen broodje nodig. De bedoeling was dat ik vanmorgen vroeg een broodje zou gaan bakken, maar helaas... ik vergat het helemaal. Gebeurd trouwens wel vaker dat ik wat vergeet ;-)

Om half 12 kwam ik daar achter. Toen dus snel maar dit broodje gemaakt.
 


Wat heb je nodig:

400 gram speltbloem
4 gram baksoda
4 gram zout
350 ml karnemelk

Hoe maak je het:

Verwarm de oven voor op 240 graden hetelucht.

Weeg de droge ingrediënten af en roer ze door elkaar. Voeg de karnemelk toe en mix dit erdoor heen. Let op, zodra er een bal gevormd wordt is het goed. Je hoeft niet langer door te kneden zoals bij een gewoon broodje.

Vet de bodem van een gietijzeren braadpan in en leg daar de deegbal in. Bestrijk de bovenkant van het brood met een beetje karnemelk. (ik doe dat met een bak-kwastje)

Bak het brood voor 40 a 50 minuten in de oven met de deksel op de pan. Na 30 minuten haal je de deksel van de pan en bak je hem verder zonder deksel. Om te controleren of het brood gaar is prik je met een thermometer in het midden van het brood. Als de kerntemperatuur 90 a 95 graden is, is je broodje gaar.

En klaar is je broodje!

Ik hoop dat je er net zo van geniet als dat wij hier thuis altijd doen.

Liefs,
Willeke

P.s. Heb je geen gietijzeren pan om in te bakken, dan kan het ook gewoon op de bakplaat of in een springvorm. Weet alleen niet of je dan ook dat tijgereffect krijgt.




Reacties