Homemade geitenkaas. (foodblogswap)

Deze maand mocht ik voor de foodblogswap voor de tweede keer iets maken van de blog van Esther. De vorige keer maakte ik deze heerlijke ijstheesiroop . Esther heeft zo veel recepten op haar blog staan, dat het ook nu weer moeilijk kiezen was. Zou ik voor de heerlijke  monkeybread  gaan, of toch die friese oranjekoek.





 Opeens stuitte ik op het recept voor zelfgemaakte geitenkaas. Als er iets is wat ik lekker vind, is het geitenkaas. Het leek mij echt superleuk om dat eens zelf proberen te maken. Dus eigenlijk hoefde ik niet verder na te denken, mijn besluit stond vast. Geitenkaas moest het worden.


Dus vanmorgen naar de supermarkt gegaan om volle geitenmelk en citroenen te kopen. En om het plaatje compleet te maken ook nog wat verse rucola, want dat hoort gewoon bij geitenkaas, zoals Jip hoort bij Janneke ;-)


Dit is zo'n makkelijk recept, dat ik eigenlijk verbaasd ben, dat ik het niet eerder gemaakt heb. En houd je niet van geitenkaas, dan kun je de geitenmelk ook gewoon vervangen voor gewone volle melk. Dan krijg je roomkaas. Die variant ga ik de volgende keer maken.

Esther heeft in haar recept ook kruiden toegevoegd, ook dat kun je natuurlijk naar smaak doen. Ik besloot vandaag om de kaas naturel te houden. Deze geitenkaas is zo heerlijk vers, serieus veel lekkerder dan uit een pakje uit de supermarkt. En echt... zo op een cracker, met wat rucola, honing en walnoten is het echt een ware traktatie. Je zou er bijna een taartje voor afslaan. En dat zegt heel wat hoor, voor zo'n zoetekauw als dat ik ben.


Wat heb je nodig:

Een pak volle geitenmelk (750 ml)
1/2 citroen uitgeperst


Hoe maak je het:

Spoel een schoon pannetje om met wat water. Dit waterlaagje zorgt ervoor dat de melk niet aanbakt. Verwarm de melk zachtjes en knijp hierboven een halve citroen uit. Breng de melk aan de kook, en roer daarbij af en toe de melk een beetje door. Als het goed is zie je dat de melk gaat schiften, dit is helemaal goed. Als de melk gekookt heeft, giet je het in een vergiet, die je bedekt hebt met een schone theedoek, hydrofiele luier, of kaasdoek, en laat je het vocht eruit lekken. Laat de kaas goed afkoelen in de koelkast en geniet van al het lekkers wat je met deze heerlijke geitenkaas kunt maken.

Enjoy!

Liefs,
Willeke

Bronnen:



Reacties