Meervoudige Inteligentie.

Vandaag kwam zoonlief thuis, met dit gesoldeerde fietsje. Hij heeft dit op school gemaakt. En plotseling kwam het in me op, hier wil ik een blog over schrijven.

Ooit ben ik op de lerarenopleiding afgestudeerd op Meervoudige Intelligentie.  En altijd probeer ik het mijn kinderen, en ook de kinderen die ik lesgeef voor te houden, je bent goed zoals je bent. Maar juist deze middag, toen zoonlief met dit prachtige bouwwerk thuis kwam, kwam het in me op, veel meer mensen moeten weten wat meervoudige intelligentie is!

Op de scholen in Nederland ligt sterk de nadruk op rekenen en taal. Daarop wordt je in de vroege basisschooljaren al getest door middel van  Cito's en daarop wordt je intelligentie bepaald. Scoor je laag op deze vakken, dan zul je als kind de rest van je schoolcarrière (en misschien ook nog wel daarna) denken dat je dom bent. Op het voortgezet onderwijs gaat het ook gewoon verder. Het grootste deel van je werkweek ben je met talen bezig of wiskunde.

Meervoudige intelligentie is een theorie die in 1983 is ontwikkeld door een Amerikaanse psycholoog Howard Gardner. Hij leert dat een kind op meerdere manieren intelligent kan zijn. Dus niet alleen goed in taal of rekenen, maar je kunt ook uitblinken in muziek, techniek, interesse in de natuur, tekenen of sport.

Stel je voor dat je nou juist zo goed bent in tekenen, dan kom je er in het huidige onderwijs maar bekaaid vanaf. En ben je er niet zo goed in, dan maakt het niet uit, want het is toch geen belangrijk vak. Echt... Wie heeft ooit bedacht dat het ene beter is dan het ander. Soms wordt ik er echt verdrietig van.


Daarom nu in deze blog, een ode aan ieder kind. (en volwassene)

Geloof in wie je bent,
Maak al je dromen waar.

Geloof in wat je kunt.
En laat heel de wereld
jouw talenten zien!

Want jouw intelligentie
is zo waardevol

Wees trots op jezelf
Want jij bent jij
En jij bent goed
Zoals je bent!


Liefs,
Willeke



Reacties

Dat is een mooie boodschap voor iedereen Willeke! Goed gezegd.

Huisvlijt