bladerdeegflapjes met amandelspijs.

foodblogswap, vakantie, drukke werkweek achter de rug... oftwel, toen ik zag dat het alweer tijd was om de swapblog te schrijven raakte ik wel even een beetje in de stress. Maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Het kan natuurlijk ook best eens makkelijk.

Maakte ik vorige blogwap nog zelf mijn filodeeg voor deze baklava, deze keer besloot ik voor kant en klaar bladerdeeg te gaan. Ik mocht wat maken van de blog van Maris, van flyingfoodie. Haar blog is een mix tussen een travelblog en een foodblog. Met veel makkelijke recepten, dus super om eens een kijkje te nemen. Al eerder mocht ik van haar leuke blog wat maken. Toen koos ik voor deze lekkere honeycomb. Dit keer wilde ik de magische cake maken, die staat al lang op mijn lijstje, maar ja... niet handig zo voor de vakantie, dus verder kijken. Uiteindelijk kwam ik bij de sinterklaasrecepten. En daar zag ik een recept voor bladerdeegbollen gevuld met amandelspijs. Mijn keuze was gemaakt...

In plaats van bolvorm koos ik voor miniflapjes. Leuk formaat zo ook voor de kinderen. Ze zijn gevuld met mijn eigen gemaakte amandelspijs, waarvan ik nog een hoeveelheid in mijn koelkast had liggen. Is dat mooi ook weer op voor de vakantie.

En zeg nou zelf, zien ze er niet prachtig uit. Wij hebben weer genoten vanavond. Hoewel de avond best een beetje verdrietig was, omdat een van onze cavia's dood werd gevonden, hebben we het toch nog een beetje gezellig gemaakt met deze lekkere flapjes.


Wat heb je nodig:

Bladerdeeg
Amandelspijs klik hier voor recept
Eigeel
Evt wat suiker

Hoe maak je het:

Laat de bladerdeegplakjes ontdooien en snijd of knip de bladerdeegvierkantjes daarna diagonaal doormidden.
Verwarm de oven voor op 220 graden hetelucht.
Rol balletjes van 20 gram van de amandelspijs.
Leg de amandelspijs op het flapje, besmeer de randen met eigeel en vouw het bladerdeeg dubbel. (Druk de amandelspijs zo plat,  dat het mooi verdeeld is over het flapje)
Druk de randen goed aan met een vork, besmeer met de rest van het eigeel en bestrooi evt. met wat suiker.
Draai de oven terug naar 200 graden, zet de bladerdeegflapjes in de oven en bak voor 15 tot 18 minuten goudbruin en lekker knapperig.

Enjoy!

Liefs,
Willeke

Bron:
https://www.flyingfoodie.nl/recept/kleine-banketbolletjes-gevuld-spijs/


Reacties