Persian love cake

Het verhaal gaat dat een jonge Perzische vrouw verliefd was op een Perzische prins. Om zijn liefde te winnen maakte ze deze taart voor hem. Het werd geen gewone taart, nee de taart moest al zijn verwachtingen overtreffen, dus de meest verfijnde ingrediënten werden toegevoegd. Safraan, kardemom, rozenwater en pistache. De subtiele combinatie van specerijen, noten en rozen baande de weg naar zijn hart.



























Het verhaal achter deze taart en het wondermooie uiterlijk deed mij besluiten om deze taart voor onze trouwdag van 14 februari te maken. Niet om zijn hart te winnen, maar omdat het nooit verkeerd is om je liefde te tonen.


Helaas was door ziekte thuis het taartje wel gemaakt op 14 februari, maar vervolgens de vriezer in gegaan om vandaag te kunnen eten. We hebben ervan genoten.




Wat heb je nodig:
(voor een taartje van 20 cm)

15 ml melk (licht verwarmd)
3 draadjes safraan
3 eieren
100 gram (ongeraffineerde) suiker
100 gram yoghurt
75 gram speltbloem
75 gram amandelmeel
5 gram baksoda
zaadjes van 3 kardemonpeulen fijn gevijzeld.
1 theelepel rozenwater
25 gram fijngehakte pistachenoten
rasp van 1 sinaasappel

voor de decoratie:
wat pistachenoten
wat granaatappelpitjes
1 roos
inuline (of poedersuiker)

Hoe maak je het:

Verwarm de melk heel licht en doe de safraandraadjes erin.
Klop de eieren met de suiker dik en luchtig (10 minuten). Meng ondertussen de amandelmeel met de speltbloem, baksoda, kardemom, pistachenoten en de sinaasappelrasp. Spatel de yoghurt door de luchtig geklopte eieren. Spatel nu het amandelmeelmengsel er voorzichtig doorheen. En als laatst de theelepel rozewater en safraanmelk. Vet een springvorm van 20 cm in en vul met het beslag. Bak de taart in een voorverwarmde oven in 40 tot 50 minuten gaar. (kerntemperatuur 90 a 95 graden)

Laat de taart volledig afkoelen en decoreer met de pistachenoten, granaatappelpitjes, de inuline en de roos.

Geniet van deze pure liefde gevangen in een taartje.

Liefs,
Willeke

Reacties

Unknown zei…
Ik hou van Liefde, lees graag verhalen over liefde . Alleen daarom zal ik ooit deze taart maken. Ik laat het je weten. Liefs
Wat leuk Irma. Ik ben benieuwd wat je ervan vind. En ik ben ook gek op lovestory's

Liefs,
Willeke
Unknown zei…
Zoals ik al schreef heeft de foto van jou taart me gegrepen en vooral het verhaal. Gisteren gemaakt om de geboortedag van mijn liefste te vieren , vandaag 3 April. Hij zou het ook heerlijk vinden vanwege de wereld smaken in de taart. Als er kleine type letters waren, zou ik "fluisteren " dat ik trots ben op het resultaat omdat ik geen kei ben in bakken. Liefs,Irma
Lieve Irma, ik vind dit zo leuk om te horen. Het voelt voor mij ook als een groot compliment dat mijn recept blijkbaar goed klopt. Maar volgens mij heeft jouw passie bij het bakken voor dit mooie resultaat gezorgd. Je mag terecht trots zijn, want je taart is een prachtig plaatje geworden en ik weet zeker dat je grote liefde hem ook prachtig zou vinden.