Saeco DIY problemen oplossen.

Waterige koffieprut, de koffie loopt maar druppelend door, wat een gedoe altijd met die espresso apparaten. En ook al reinig je het altijd netjes op tijd, vroeg of laat begint het gezeur en krijgt je dure machine problemen. Het lijkt wel of die apparaten gemaakt zijn om maar 3 jaar mee te gaan.

Eigenlijk was ik er helemaal klaar mee, weg dat ding en weer gewoon op de ouderwetse manier koffie zetten. Zelf je bonen malen met een handmatige koffiebonen maler, weer water koken in de ketel op het fornuis, en dmv opgieten je eigen bakkie koffie zitten. Helemaal hip ook.

 Maar ja... dat dure apparaat. Dat probleem moest ik toch op kunnen lossen. Dus ik ging op zoek op internet en zag dat je de zetgroep gewoon open moet schroeven en het filter moet reinigen en dan zou hij het weer doen.

Ik voelde het kleine meisje al helemaal in mij naar boven komen. Vroeger kon ik het al niet laten om mijn speelgoed, als het kapot was, uit elkaar te schroeven om het proberen weer te maken. Of speelgoed dat gewoon nog heel was uit elkaar schroeven om uit te zoeken hoe het in elkaar zat. Super toch....

En weet je, eigenlijk is het zo makkelijk dat ik dacht, dit kan iedereen. Dus hierbij een paar foto's om te laten zien hoe je het kunt doen. Zodat alle espressoapparaten vanaf nu wat langer mee kunnen.


Neem de zetgroep en schroef aan de bovenkant deze twee schroefjes eruit. Je hebt wel een torx schroevendraaier nodig.

Haal het bovenstukje ervan af. Je zetgroep ziet er nu zo uit.  Dit stuk moet je eruit halen, want hier zit de filter aan vast.

 Onderaan zitten vier klemmetjes. Ik heb ze aangegeven met de pijlen. Aan de andere kant zitten er nog twee. Deze druk je in en dan kun je het filter naar beneden duwen en dan komt hij los. 


Nu schroef je als laatst dit filter nog los, en dan zorgen dat hij weer helemaal schoon wordt. Ik heb met een naald alle gaatjes schoongeprikt, nadat ik hem een poosje heb laten weken in een badje met baksoda en goed geschrobd met een oude tandenborstel.

 Klaar? Schroef alles weer in elkaar. Zorg ervoor dat je het filter weer op de juiste manier in de klemmetjes drukt. Het is namelijk de bedoeling dat dit opzetstukje weer op deze manier erop geschroefd zit.  Waar ik de pijl gezet heb, staan lettertjes. Deze moeten aan de voorkant van de zetgroep geplaatst worden. Nu kun je het bovenstukje erweer opschroeven en je zetgroep terug plaatsen.

Geniet van je goed doorlopende espressomachine en de fijne droge koffiekoekjes die er nu weer uitkomen.

Liefs,
Willeke

Reacties

Kyara zei…
Fijn om dit te weten! En nu loopt bij mijtte water langs de zetgroep in plaats van erdoorheen. Heb je wel eens het deel achter de zetgroep losgeschroefd? wat dat witte rubberen tuitje zit? En is dat net zo makkelijk te repareren, vraag ik me af?
Inderdaad altijd gedoe met zo'n machine!

Alvast dank voor de reactie!

Kyara
Unknown zei…
HIJ doet het weer dank je Willeke :)
Unknown zei…
Super bedankt hij doet het weer💪
Albert zei…
Geweldig!!

xxxx
Unknown zei…
Perfect ik heb hem uit elkaar en het fijnmazige filter zit verstopt.
Laat het een nachtje in schoonmaakazijn liggen en morgen met perslucht schoonblazen!

Goede tip
Unknown zei…
Perfect ik heb hem uit elkaar en het fijnmazige filter zit verstopt.
Laat het een nachtje in schoonmaakazijn liggen en morgen met perslucht schoonblazen!

Goede tip
Unknown zei…
Werkt weer perfect, dank je wel.
Misschien even vermelden dat er ook een taps toelopend veertje in zit met daaronder een glazen balletje. Kun je er gewoon uithalen en weer terugplaatsen bij het in elkaar zetten.
Anoniem zei…
Bij mij zat geen balletje, waarschijnlijk nog een oud model. Hij werkt weer prima, goede koffie.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Anoniem zei…
Gedemonteerd, filter een uur in water met een vaatwastablet. Daarna met een oude tandenborstel gepoetst. Weer als nieuw. Alleen maakt hij een kreunend geluid. Iets met de rubber ring denk ik. Bedankt voor de tip. Hans
Henk zei…
Dank voor de tips. Bij mij blijkt de rubberen ring op een plek beschadigd waardoor lekkage ontstaat. Hoop dat deze los verkrijgbaar is.
Unknown zei…
Goeie tip werkt weer als een nieuwe
Luuk
Unknown zei…
Hele goede tips Willeke, de machine werkt weer als vanouds en het is weer een feest om een kopje koffie te tappen!
Unknown zei…
Het was even zoeken maar dese tip heeft prima gewerkt, dank je wel Willeke!q
Anoniem zei…
Gelukt! Bedankt voor de tip.
Anoniem zei…
Super Willeke! ik heb meteen mijn man aan het werk gezet: nog makkelijker! ;)
Anoniem zei…
super hij doet het weer perfect
bedankt willeke
jaapM zei…
13 12 2020 Mama je bent weer geweldig , we hebben weer koffie
gezellige feestdagen en gezond 2021 met een lekker bakkie
Rolfus zei…
Inderdaad dit was een goede oplossing. Regelmatig al stopte de machine en moesten we de gemalen koffie weggooien.

Dank je wel.

Is er ook een tip hoe en met wat ik de zetgroep smeren kan?
Unknown zei…
Zit het glazen bolletje onder het taps toelopende veertje geplaatst of er boven?
Ben er mee bezig nl. en lijkt idd het probleem te zijn maar weet niet meer hoe het zat.
Anoniem zei…
Het balletje moet onder het veertje.
Anoniem zei…
Als je de filter los hebt gedraaid, kun je met een kleine crème brulee brander het filter schoon branden.
Dit scheelt veel werk.

Het apparaat werkt nu weer als van ouds. :-)
Kijk, dat is een leuke tip! Dank je wel.
Anoniem zei…
Duidelijke handleiding, werkt weer prima.
Anoniem zei…
Hij doet het gelukkig weer, bedankt!
Boudewijn zei…
Top, weer lekkere koffie. Hard nodig met deze kou!
Unknown zei…
zetgroep schoongemaakt maar nu heb ik waterige koffie en kofiekoekjes wel beter maar niet droog. Wat kan ik nog meer doen?
Geert-Jan zei…
Wat een goede tip! En duidelijk beschreven met foto’s. Vergeet inderdaad niet dat wanneer je de bovenkant van de zetgroep eraf haalt (het gedeelte met de twee torx schroefjes) er een veertje in zit met een heel klein glazen balletje. Zorg ervoor dat die niet in de gootsteen verdwijnt zoals als bij mij (heb hem gelukkig wel kunnen redden met wat speciaal gereedschap). De machine werkt weer naar behoren, met weinig tot geen water bij de koffiedrab. Zetgroep en filter een uurtje laten weken in warm water met een opgeloste vaatwastablet, daarna goed schoongespoeld en schoongeblazen met een luchtspuit en alles werkte weer super.
Helen zei…
Super tip! Loopt weer zoals het hoort! Bedankt voor de tip!
Unknown zei…
hoi hier harm krijg hopper niet er uitvan saeco apraatmoet schoon worden gemaakt kan afval reservoir niet terug zetten,deel is niet omlaag gegaan komt nu voor afvalbakje zitten,hoe los ik dit op
Anoniem zei…
Wat ben ik blij!!!!!
Hij doet weer wat die moet doe

😁😁😁
Unknown zei…
Hij doet het geweldig bedankt
Nathalie zei…
Ha Willeke, bedankt voor je super blog met foto's 🤗! Wij hebben het metalen plaatje met gaatjes er ook afgehaald en schoongemaakt.
Was helemaal zwart aan de binnenkant 🙈.
Straks uitproberen of dat bij ons ook de oorzaak was.
Unknown zei…
TOP, bedankt Willeke. Heel duidelijk en het werkt.
Anoniem zei…
Hallo Willeke!
Wat fijn dat jij deze tip op internet hebt gezet! Onze filter zat tjokvol! We hebben t apparaat nu al 9 jaar, maar nog nooit de filter zo gereinigd!!🤭Nu dus weer heerlijke koffie!!! SUPERBEDANKT!!!y
Ferry zei…
Hoi, wat een super post.... ik heb dit apparaat 5 jaar gelden tweedehands gekocht....
Werkte super en ook regelmatig schoongemaakt, maar ook hier ging hij minder presteren.
Dit is het beter schoonmaken... en ook de tips m.b.t. het reinigen van de ander onderdelen met een vaatwasmachinetablet ....Top
Hij loopt weer als een zonnetje!

@ de andere lezers, vergeet niet de beweegbaredelen na het schoonmaken, weer ik piepklein tipje siliconevet te geven..
Unknown zei…
Dank!!!! Ik schrok ook toen het veertje en balletje eruit vielen en las later in de comments dat bij latere modellen deze onderdelen erbij zitten.
Unknown zei…
Koffieleut,....

Filter gereinigd zoals boven aangegeven door u allen. Was niet aangekoekt en de ring ook O.K. Maar uit het linkertuitje liep ineens geen koffie meer, vandaar deze operatie. Heeft niet geholpen. De verstopping zit ergens anders maar hoe los ik dat op??

Wie weet raad?
Njitram zei…
Ik zit ook met een tuitje wat druppelt sinds we terug zijn van vakantie.

Deze YouTube video hielp mij om te zien hoe ik daarbij kom, en wat er nog schoon te maken was. Nu loopt t als een zonnetje 🙂

Link: https://youtu.be/IlGBzeGVB3k
Njitram zei…
Samen met deze stappen voor de HD8917: https://www.manualslib.com/manual/1196636/Saeco-Otc-Series.html?page=49#manual
Ingrid zei…
Iemand tips voor: maximale druk unit?

Vele malen de machine weggebracht voor reparatie, maar de melding komt elke keer terug. Na het malen komt de melding en de machine doet niets meer.
Unknown zei…
TOP suggestie! Ik was al van plan een nieuwe te kopen, maar het schoon maken van het filter heeft alles opgelost. Mijn dank is groot,
Unknown zei…
Ik krijg met geen mogelijkheid alle vier de klepjes ingedrukt en tegelijkertijd het filter eruit duwen, hoe hebben jullie dat gedaan?
Anoniem zei…
Super! En zo duidelijk uitgelegd!
Unknown zei…
Inderdaad probleem verholpen
Denk wel om veertje en balletje
HJ_SK zei…
Geweldige tip! Heb niet alles uit elkaar hoeven halen, goed afspoelen en met een harde tandenborstel alles goed schoonmaken. Werkt nu weer als van ouds!
Nogmaals bedankt voor de tip!!
Diane zei…
Probleem opgelost maar nu heb ik geen schuimlaagje meer op men koffie 🤔
lucien zei…
dit allemaal gedaan maar tot mijn verbazing hij doet het niet niets geholpen is nog altijd verstopt.
Anoniem zei…
Super tip werkt weer als een tierelier . Hartelijk dank voor de uitleg
Unknown zei…
Ben op deze topic gekomen nadat ik de zelfde procedure Had doorlopen. Heb het filtertje 100% gekregen met een koperborsteltje. De koperdraadjes kunnen net Door de kleine gaatjes heen. Groet Peter
Anoniem zei…
we gaan het uitproberen! Zethuis reiningden we al om de 3 maanden maar dit is misschien de totaaloplossing. thx :-)
GJ zei…
Supertip, alles doet het weer!
Anoniem zei…
Supper tip hij werkt weer als nieuw!
Het glazen balletje kun je bestellen bij onderdelen schop voor saeco incanto,ook veertjes en oringen vasseline om de begelijders te smeren e.z.v gewoon op internet zoeken.
Frank van Leeuwen zei…
Ook ik geweldig blij, want het is gelukt....
Anoniem zei…
Ben je het glazen balletje kwijt dat onder het conische veertje zit in de zetgroep bij het filter? Je kunt het ook vervangen door een stalen kogellagertje. Werkt uitstekend.
Overigens superblij met deze heldere uitleg en alle aanvullende reacties.
Unknown zei…
Ook wij sukkelden al weken of maanden met alle aangehaalde problemen. Alles hadden we al geprobeerd! Alles, dachten we.....we waren al gaan kijken naar nieuw toestel. Tot we dit gisterenavond zagen. Zojuist meteen geprobeerd. Terwijl we eerst weinig vertrouwen hadden, want we hadden al zoveel geprobeerd en gereinigd. Uiteindelijk een heel klein werkje. Maar wat was de verbazing groot. Alles werkt terug perfect. Het is net alsof we een nieuwe machine hebben. Enorme dank dat we nu een nieuwe machine hebben! Dank aan diegene die dit zo mooi uitgelegd heeft met foto's en al. En hiermee al zovele personen hielp. Het stemt tot nadenken waarom de fabrieken dit niet in hun handleiding zetten als je die problemen hebt? Wat iedereen kan dit met deze mooie simpele uitleg zelf oplossen. Wij zijn super tevreden! Dank U.
Simone zei…
Dit net ook geprobeerd bij mijn apparaat van 2014 en hij doet het weer! Hopelijk blijft die het nog even doen want kon al niet goed kiezen welk apparaat ik moest gaan kopen. En inderdaad dit zouden ze in de handleiding moeten zetten. Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Cinepake zei…
:>)top artikel. Hier stroomt de koffie weer door!
Anoniem zei…
Wat een super uitleg dank je wel hij loopt weer uitstekend dank je wel voor de duidelijke uitleg !
Anoniem zei…
koffiezetapparaat saeco talea ring komt geen koffie uit en gemalen koffie wordt geloosd in afvalbakje?Water langs stoompijpje
Anoniem zei…
Geweldige tip!
Ik wist niet dat het filter met klemmetjes vast zat maar dankzij u nu wel.
Het reinigen zal verder wel goed komen maar heb helaas al twee zetgroepen weggegooid vanwege dit euvel.
Frank Abspoel zei…
Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de lofprijzingen hierboven! Ik weet wel van mijn vorige machine, een Jura, dat het echt verschil maakt welke bonen je gebruikt. Sommige bonen zijn wat vettiger, dat kun je ook zien. Die leveren meer problemen met zowel het maalmechanisme als met verstoppingen.
Bij mij zat op de binnenkant van het filter een laagje vettige drab. Dasty ontvetter van Wibra werkt hier net zo goed als bijvoorbeeld voor het schoonhouden van je koekenpannen, het verwijderen van zwarte vochtsporen op je caravan en het verwijderen van remstof van de wielen van je auto....
Dragan zei…
Tnx voor de tip helaas hier nog steeds natte drab. Ik kwam ook dit filmpje tegen. En ondanks alle rubbertjes/onderdelen vervangen te hebben nog steeds geen resultaat. https://www.youtube.com/watch?v=bjEAui1RSuk
Unknown zei…
Mijn vraag is nu er zit een veertje in en een zwart balletje moet eerst balletje en dan de veer of andersom in iedergeval bij ons komt nu helemaal geen koffie meer uit en loop het zo weg ergens onderin
Hier een filmpje van toen hij bij mij begon herrie te maken, dan kun je verifiëren of je hetzelfde probleem hebt: https://www.youtube.com/watch?v=-vi1ZShUQjE

Hier hoe ik achter de balletjes kwam: https://www.gebruikershandleiding.com/Saeco-Exprelia-HD8854/205271/antwoord.html

Hier de webshop (https://www.koffiegilde.nl/glazen-balletjes-5mm-geschikt-voor-saeco-espresso-machines-2-stuks.html) waar je de balletjes kunt kopen. Voor safekeeping, het artikelnummer is kfg10009, maar waarschijnlijk is dat webshop specifiek. Hier een video waar je kunt zien hoe schoon het balletje moet zijn en hoe hij weer onder de veer in de zetgroep moet. Iets eerder in de video halen ze de zetgroep open: https://youtu.be/KHZPCRokkYY?t=320
Unknown zei…
Super tip.
Werkt weer helemaal als vanouds.
Dankjewel
Jean Carlo zei…
Een super, dikke merci! Ondertussen al alle ringen vervangen die te vervangen zijn. Bijna op het punt gestaan om heel pomp+zetgroep te vervangen. Dan toch nog 1 poging genomen en jou blog erbij genomen. Wat een verschil nu! Koffie loopt alsof het toestel nieuw is. (4jaar oud ondertussen)
Rein zei…
Ook uit mijn Saeco Xelsis SM7580 kwam na 4 jaar steeds minder koffie. Het water liep vooral in de lekbak en de koffiediklade.
Dank voor deze tips, bij mij was een verstopt filter ook de reden van het probleem.
Enkele aanvullingen:
1. Het pinnetje met het veertje is al door iemand genoemd. Dat valt er uit als je de bovenkant losschroeft.
2. Het losmaken van het bovendeel is niet eenvoudig. Je moet eigenlijk de 4 klemmetjes tegelijk indrukken.
3. Bij mij was het rode rubber ringetje ook beschadigd. Die zijn bij Amazon voor een paar euro te bestellen, bezorging binnen een dag.
4. Alles ging goed tot ik het bovendeel wilde vastschroeven. Ik heb beide schroeven kapot gedraaid, die breken heel snel af. Ik heb er provisorisch wat andere schroeven in gezet, maar het zit niet deugdelijk vast en ook het plastic is gebarsten.
Voor een kleine 20 euro kon ik een nieuw bovendeel bestellen.
5. Ik heb meteen de zetgroep ingevet volgens de instructievideo op YouTube. Maar het valt niet mee om de juiste plekken te vinden en daar ook bij te komen.

Rein zei…
Nog een laatste aanvulling (want mijn machine werkt weer als vanouds):

6. Het bewuste onderdeel waar het verstopte filter op is geschroefd wordt een "zuiger" genoemd. Het deel dat met 2 schroefjes boven op de zuiger zit en eerst moet worden verwijderd wordt het "crema ventiel" genoemd.
7. Omdat bij mij de schroefjes afbraken waarmee het crema ventiel op de zuiger zit, moest ik een nieuwe zuiger bestellen. De rode rubber ring en de beide schroefjes (Torx M3x25) moest ik apart bestellen.
8. Het crema ventiel bestaat in 2 varianten. Ik heb de variant met een staafje en een taps toelopend veertje. Aan het einde van het veertje zit een blokje. Dat moet naar beneden. Er is ook een variant met een glasbolletje dat je makkelijk kwijt schijnt te raken.
9. Het losmaken van de zuiger uit de 4 klemmetjes lukte mij het best met een oude spaarkaart. Die duw je aan één kant over de klemmetjes en dan trek je de zuiger aan die kant iets naar beneden. vervolgens heb je de handen vrij om de 2 klemmetjes aan de andere kant ook in te drukken. Een klein stukje naar beneden is voldoende om de zuiger los te laten komen.