carrotcupcake met kokosfrosting (tarwevrij en zuivelvrij)

Vanmorgen een fijne bijbelstudiemorgen hier thuis gehad met drie lieve vriendinnen. Rekening houdend met de dieetwensen maakte ik deze carrot cupcakes met een zuivelvrije topping. Ik ging voor het recept van de  carrotcupcakes die ik al eerder maakte, omdat die van zichzelf al zuivelvrij en tarwevrij zijn. Voor de topping moest ik iets anders bedenken. Ik gebruikte mijn standaard botercreme recept, die ik ombouwde naar een zuivelvrije variant.




Wat heb je nodig:
(voor een springvorm van 20 cm of 18 cupcakes)

Voor de cupcakes:
160 gram speltbloem
4 gram baksoda
5 gram koekkruiden
3 eieren
200 gram zonnebloemolie
150 gram ongeraffineerde suiker
60 gram fijngehakte pecannoten (of walnoten)
200 gram fijngeraspte wortel
een snuf zout.

Voor de frosting:
125 ml kokosmelk
100 gram (ongeraffineerde) suiker 
15 gram custardpoeder (of maizena met wat vanillemerg)
2 eetlepels water
160 gram kokosolie

Hoe maak je het:

Klop de eieren met de suiker luchtig zoals voor een biscuit. Ik klop tussen de 15 a 20 minuten. Het is dan echt stevig geklopt.

Meng ondertussen de speltbloem met de baksoda en koekkruiden, rasp de wortel en hak de pecannoten in kleine stukjes.

Giet terwijl je de mixer laat draaien in een dun straaltje de zonnebloemolie bij de eieren en mix nog even door.

Stop met mixen en spatel voorzichtig het bloemmengsel door de eieren. Roer nu ook de wortel en walnoten er doorheen en vul de cupcakevormpjes voor 2/3 met het mengsel of doe het in een ingevette springvorm van 20 cm.

De cupcakes mogen nu 18 minuten bakken in de oven op 170 graden hetelucht. (bak je een taart, dan denk ik dat de baktijd tussen de 50 tot 60 minuten licht.)

Laat de cakejes goed afkoelen en maak ondertussen de frosting.

Breng daarvoor de kokosmelk aan de kook. Roer ondertussen in een beker een beetje van de suiker samen met de custard en het water tot een egaal papje. Breng hierbij een klein beetje van de kokende kokosmelk en roer goed door. Giet de rest van de kokosmelk erbij en meng goed door elkaar. Giet het weer terug in je pannetje en breng opnieuw aan de kook. Laat op zacht vuur heel even doorkoken. Roer nu de resterdende suiker erdoor heen en laat de kokosolie hierin smelten.  Zet het geheel in de koelkast of diepvries (als je het snel wil gebruiken.) en laat goed afkoelen. Houd het wel in de gaten. Als je merkt dat er een laag gestolde kokosolie op komt te liggen pak je de mixer en klop je alles door tot het een lekker romig mengsel is.

Doe de frosting in een spuitzak en decoreer hiermee de cupcakes. Top evt af met nog wat fijngehakte (evt. gekarameliseerde) pecannoten.

Enjoy!

Liefs Willeke


Reacties