Pizza met vijgen, coburgerham en geitenkaas.

Vijgen, daar wilde ik wat mee maken. Nadat ik gisteren een doos met 26 vijgen in de Turkse winkel haalde, ben ik gelijk op zoek gegaan naar inspiratie om met vijgen te gaan bakken. Omdat ik voor de foodblogswap van deze maand ook nog wat ging maken van de blog van Debby, keek ik dus gelijk maar of er ook iets met vijgen op haar blog stond. Gelukkig genoeg recepten, maar dit recept had gelijk die wow-factor die ik zocht. 

Debbie heeft een superleuke blog. Op www.debsbakerykitchen.nl kun je allerlei recepten vinden zonder ingewikkelde ingrediënten. Heerlijk vind ik dat! Er waren dan ook al heel wat recepten die ik eigenlijk al geselecteerd had, maar door de vijgen ging ik toch voor een heel ander recept.

Bij dit pizza recept stonden ook een paar filmpjes over hoe je het deeg mooi dun kunt maken, maar wel met mooi opgebolde randen en zonder deegroller. Ik heb de methode van dat filmpje gebruikt, en eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit eerder zo'n mooie krokante pizza gehad. Ik zal dat filmpje ook delen onder dit bericht.

In het originele recept gebruikt Debbie vijgen, mozzarella en pancetta. Ik heb de mozzarella vervangen door geitenkaas, omdat ik dat een ultiem duo vind. Verder kon ik geen pancetta vinden in de supermarkt, dus die heb ik vervangen voor coburger rauwe ham. Alles bij elkaar is het echt een heerlijke pizza geworden, die ik zeker vaker ga maken. Wellicht probeer ik binnenkort haar andere variaties ook nog eens.


Wat heb je nodig:
(voor 1 pizza)

Voor het deeg:
68 gram lauwwarm water
1 theelepel gist
125 gram speltbloem
3 gram zout
1 eetlepel zonnebloemolie

Voor de topping:
2 eetlepels gezeefde tomaat
italiaanse kruiden
1 vijg
3 plakjes coburgerham
geitenkaas
zwarte olijven
rucola, re

Hoe maak je het:

Kneed de ingrediënten voor het deeg met een keukenmachine goed door elkaar en laat de machine 8 minuten kneden. Bol het deegbolletje op en laat onder een natte theedoek 2 uur rijzen.

Verwarm de oven voor op 300 graden onder en bovenwarmte. 

Druk en rek de pizza tot een mooie ronde dunne pizza. Zorg ervoor dat de randen wat dikker blijven. Besmeer de pizza met de gezeefde tomaat en bestrooi met de italiaanse kruiden. Leg de plakken coburgerham, de vijg in 8 stukjes, plakjes geitenkaas en wat zwarte olijven in ringen op de pizza. Bak de pizza in het midden van de oven in 12 tot 15 minuten lekker knapperig. Beleg met de rucola en Enjoy!

Liefs,
Willeke

Bronnen:
https://debsbakerykitchen.nl/pizza-met-vijgen-pancetta-en-pecannoten/
https://www.youtube.com/watch?v=BKZ0XMwkyas

Reacties