Saucijzenbroodje

Hebben jullie dat ook wel eens? Je maakt iets lekkers, maar dan komt de smaak totaal niet overeen met wat je verwacht. Ik heb dat een aantal keer gehad bij het maken van saucijzenbroodjes. Het was iedere keer gewoon niet wat het zijn moest en kwam al helemaal niet overeen met wat je bij de bakker koopt.

Misschien heb je zelf ook wel eens saucijzenbroodjes gemaakt en komt je dit bekend voor. Dan heb ik goed nieuws voor je. Dit recept is namelijk echt super! Ik las namelijk op internet dat meer mensen op zoek waren naar een goed recept, en na wat zoeken ontdekte ik het antwoord. En ik moet eerlijk zeggen, het klinkt vrij bizar, maar werkelijk, het is wel het antwoord. Je moet soezenbeslag toevoegen aan het gehakt. Doordat je soezenbeslag toevoegt rijst het gehaktmengsel een beetje mee en ook de structuur van het gehakt veranderd erdoor.  Dit recept is zeker voor herhaling vatbaar.

De kinderen gaven me er een 9 voor. Dat zegt genoeg toch?


Wat heb je nodig:

250 gram rundergehakt
peper, zout en paprikapoeder naar smaak.

50 ml water
25 gram roomboter
25 gram (spelt)bloem
1 ei

8 plakjes bladerdeeg

1 eidooier.


Hoe maak je het:

Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien.
Verwarm de oven voor op 200 graden (onder en boven warmte)

Meng het gehakt met de kruiden. Breng het water met de roomboter aan de kook en verwarm tot de roomboter gesmolten is. Roer in een keer het speltbloem erdoorheen en laat de deegbal op laag vuur 4 minuutjes garen. Laat iets afkoelen en roer nu het ei erdoorheen. Roer net zolang tot het ei volledig opgenomen is.

Roer dit soezenbeslag door het gehaktmengsel. Dit is best een kleverig gebeuren. Je kunt het met je handen doorkneden als je niet bang bent voor vieze vingers.

Leg een plakje bladerdeeg op de weegschaal en weeg hier ongeveer 35 a 40 gram gehaktmengsel op. Verdeel het in een rechte strook over het plakje bladerdeeg en vouw dubbel. De randen kun je met een vorkje goed aandrukken. Ga door tot al het gehakt op is. Bestrijk de saucijzenbroodjes met eigeel en bak voor 20 minuten in de oven.

Enjoy!

Liefs,
Willeke


Reacties

Hij ziet er heerlijk uit zeg. Ik krijg er helemaal trek van.