Rijkelijk gevulde kruidcake.

Vroeger, toen ik nog een tiener was, maakte ik vaak kruidcake. Als ik ergens naar toe ging, maakte ik dat. Als cadeautje. Of als ik ergens ging logeren. Of gewoon voor thuis, lekker! Ik maakte het niet uit een pak, maar het was mijn eigen recept.  Dat was trouwens ook een enige wat ik maakte. En o ja..., rijst met kip en kerrie. Dat was nog wat toen ik op kamers ging. Ik kon moeilijk leven van alleen rijst met kip en kerrie en kruidcake. Gelukkig heb ik de rest ook snel leren maken.

Maar om terug te komen op de kruidcake, het stond in een schriftje. Met nog veel meer lekkere recepten die ik ooit ergens gevonden had en die ik nog eens wilde maken, maar wat ik vervolgens nooit deed. Alleen dat kruidcake recept. Maar zo'n 10 jaar terug hebben we brand gehad, en sinds die tijd heb ik het schrift niet meer. 

Mijn moeder en m'n zus hebben me wel eens gebeld, weet je dat recept nog? Ik moest ze teleurstellen. Ik heb wel eens een kruidcake van een ander recept gemaakt, maar het was niet wat het in mijn herinnering was. Misschien is mijn herinnering wel mooier dan dat het werkelijk was...

Vandaag ging ik het opnieuw proberen. Het moest toch lukken om dat allerlekkerste recept nog eens te maken. En weet je... Het is gelukt! Dit is echt het recept! Het is echt wel anders dan de ingrediënten die ik vroeger gebruikte, maar de smaak is hetzelfde.



Wat heb je nodig:
250 gram speltbloem
3 gram baksoda
75 gram ahornsiroop
75 gram bruine basterdsuiker
6 gram koekkruiden
30 gram rozijnen
30 gram half gedroogde vijgen (in stukjes)
30 gram half gedroogde dadels (in stukjes)
55 gram pistachenoten (+ wat extra fijngemalen voor de garnering)
225 gram karnemelk

Voor de glazuur:
3 eetlepels ahornsiroop
50 gram poedersuiker

Hoe maak je het
Verwarm de oven voor op 170 graden hetelucht. Meng de droge ingredienten door elkaar inclusief de vijgen, dadels, rozijnen en pistachenoten.
Roer de karnemelk erdoorheen en schenk het beslag in een goed ingevet cakeblik. (ongeveer 20 a 24 cm) Bak de kruidcake in 35 minuten gaar. 

Laat de kruidcake even afkoelen voordat je hem uit het bakblik haal. Meng de ahornsiroop met 50 gram poedersuiker en bestrijk de bovenkant hiermee. Bestrooi met de pistachenoten.

En nu genieten!
Ik voel me weer bijna dat tienermeisje, zo blij met een goed gelukte kruidcake. 

Liefs,
Willeke

P.S. Ik heb de kruidcake met basterdsuiker gemaakt, maar je kunt dat net zo goed vervangen voor kokosbloesem of palmsuiker of welke andere ongeraffineerde suiker ook. Ik heb het bijna nooit meer in huis, vind het toch een beetje duur, en het blijft suiker. 




Reacties