Medovnik (Russische honingtaart)

Al een poosje zie ik Russische honingtaarten voorbijkomen op Instagram. Medovnik worden ze genoemd. En eigenlijk zijn de recepten altijd in het Russisch. Een van die honingtaarten zag er wel zo verschrikkelijk lekker uit, dat het mij verleidde om het recept zelf eens te maken. Dus met google translate heb ik zo goed als het ging geprobeerd het recept te vertalen. Daar kwamen best wel rare, kromme zinnen uit, dus ik heb maar wat gedaan, wat ik dacht dat goed zou zijn, en het resultaat is heerlijk .Of het ook de echte Medovnik is, daar ben ik nog niet achter.

Het is best wel een grappig recept. De honing vermeng je met baksoda, dat gaat heel erg schuimen en karameliseren, en vervolgens klop je dat door de eieren heen. Het resultaat is een heerlijke luchtige, superzachte cake.

Al benieuwd hoe je het maakt? Lees snel verder.




Wat heb je nodig:
(voor een springvorm van 18 cm)

Voor de cake:
3 eieren
50 gram (ongeraffineerde) suiker
100 gram honing
1 theelepel baksoda
150 gram (spelt)bloem
snufje zout

Voor de vulling:
125 gram mascarpone
125 gram slagroom
25 gram honing

Voor de karamelsaus:
100 gram (ongeraffineerde) suiker
70 ml slagroom
40 gram roomboter

Voor de decoratie:
1 vijg
bramen
verse munt


Hoe maak je het:

Klop de eieren met de suiker in 20 minuten luchtig en stevig met de keukenmachine. Verwarm in een pannetje de honing met een theelepel baksoda. Dit gaat eerst wit schuimen en vervolgens krijg je een karamelkleur. Stop met verwarmen en schenk dit langzaam bij de geklopte eieren terwijl je rustig doormixt. Zeef nu de speltbloem gemengd met zout bij het eiermengsel en spatel dit er voorzichtig doorheen. Schenk het over in een ingevette springvorm en bak 40 a 50 minuten in de oven op 150 graden. (hetelucht) Laat goed afkoelen.

Klop de mascarpone los met de honing. Klop de slagroom bijna stijf, schep bij de mascarpone en klop het geheel verder helemaal stijf. Snij de taart in 3 of 4 lagen en besmeer de lagen met de mascarponecreme. Laat opstijven in de koelkast.

Smelt de suiker voor de karamel in een pan met dikke bodem op laag vuur. Als de suiker helemaal vloeibaar is geworden doe je in kleine beetjes de boter erbij, terwijl je goed roert en de pan op laag vuur zet. Als dit goed gemengd is schenk je de slagroom erbij. Laat minimaal 2 uur afkoelen.

Decoreer het taartje met de karamelsaus en het fruit. Hiervoor snij je de vijg in 8 parten.

Enjoy!

Liefs,
Willeke

 Bron:
https://www.instagram.com/p/BifFHIDFwa7/?taken-by=l_taste


Reacties

Unknown zei…
http://www.olgasflavorfactory.com/recipes/favorites/medovik-honey-layer-cake/
Dit is de meer 'originele' versie.
Er zijn heel veel recepten die allemaal net iets anders zijn, maar kenmerkend is (volgens mij) toch wel de vele laagjes...
Ja klopt. Dit beslag bleef dun. Die andere variant met heel veel laagjes was ik ook nog van plan te maken. Bedankt voor de link. Ik ga er eens naar kijken.
Unknown zei…
Je recept klopt voor geen meter. De cake was superdun en de slagroom super waterig.
En ik heb veel taarten gebakken maar dit is het meest mislukte recept tot nu toe.