perenslof met karamel

We kregen een grote doos met stoofperen en ik had zin om daar eens een mooi taartje mee te maken. Hoewel het nog niet echt herfst is, vond ik het leuk om het taartje toch een herfstige uitstraling mee te geven. Aan een bramenstruik in de buurt zag ik dit prachtige takje bramen hangen. Ik kon het niet laten hem af te knippen wetend dat ik dit ging gebruiken bij mijn taart.

Ik vind hem echt super geworden. En niet onbelangrijk, de smaak was ook heerlijk.

Nadat ik de peren had gestoofd in zelf gejuiced appelsap heb ik de taart ermee gedecoreerd. De vanillepeul die ik gebruikt heb voor de monchoucreme heb ik ook weer gebruikt als decoratie. En met een potje karamel wat ik nog in de koelkast had staan heb ik de peren overgoten.

Krijg je al zin om hem te maken. Ik ben trouwens benieuwd welke foto jullie het mooist vinden. Ik vind ze allebei prachtig en kon geen keus maken.





Wat heb je nodig:
(voor een taart van 24 cm)

Voor de bodem:
200 gram (spelt)bloem
100 gram (ongeraffineerde) suiker
145 gram roomboter
2 gram baksoda
2 eetlepels citroensap
1 eigeel

Voor de amandelspijs:
12 gram roomboter
25 gram (spelt)bloem
35 ml water
75 gram amandelmeel
40 ml honing of agavesiroop

Voor de vulling:
1 pakjes monchou
125 ml slagroom
25 gram honing of agavesiroop
merg van 1 vanillepeul

voor decoratie:
6 stoofperen
appelsap

Voor de karamelsaus:
100 gram (ongeraffineerde) suiker
70 ml slagroom
40 gram roomboter

Hoe maak je het:
De peertjes:
Stoof de peertjes in de appelsap. Laat afkoelen in het sap en bewaar het daar ook in.

De bodem:
Meng de speltbloem met de suiker en de baksoda. Snijd de roomboter in blokjes en doe bij het meelmengsel. Doe hier ook de citroensap en het eigeel bij en kneed goed door tot een mooie deegbal. Laat even rusten in de koelkast.

De amandelspijs:
Verwarm de roomboter met het water en de honing of agavesiroop in een pannetje. Roer als de roomboter gesmolten is in een keer de bloem erdoor. Kneed nu de amandelmeel erdoor en laat even afkoelen.

Rol de deegbol voor de bodem uit en bekleed de ingevette bodem van de springvorm hiermee.
Rol nu ook de amandelspijs uit en leg dat op de koekbodem. Zorg ervoor dat overal een rand van zo'n 1,5 cm vrij blijft.

Bak de bodem in de oven op 175 graden hetelucht in ongeveer 20 a 25 minuten gaar. Laat goed afkoelen.

De karamel:
Smelt de suiker voor de karamel in een pan met dikke bodem op laag vuur. Als de suiker helemaal vloeibaar is geworden doe je in kleine beetjes de boter erbij, terwijl je goed roert en de pan op laag vuur zet. Als dit goed gemengd is schenk je de slagroom erbij. Laat minimaal 2 uur afkoelen.

De vulling:
Klop de slagroom stijf. Mix de monchou met de honing of agavesiroop en het vanillemerg los en mix daarna de slagroom er voorzichtig doorheen. Doe in een spuitzak en spuit hier mooie toeven mee op de afgekoelde sloffenbodem. 

Decoreer het taartje met de stoofperen. Schenk hier de  karamelsaus over en decoreer eventueel met de vanillepeulen. 

Enjoy!

Liefs,
Willeke

Reacties