Pizza van restjes uit de koelkast.

Ik heb echt een hekel aan eten weggooien, en het is ook helemaal niet nodig. Vaak kun je met eten wat op moet de lekkerste dingen maken. Zo ook met wat champignons en paprika in de koelkast. En een stukje kaas dat over is. De kaas raspen we, de champignons en paprika snijden we in stukjes, samen met wat ui, wat ik altijd in mijn voorraadkast heb. Het pizzadeeg maak ik ook met voorraad. Het enige wat ik nu in huis moest halen was een bolletje mozzarella, een blikje tonijn en een pakje gezeefde tomaten. Omdat er bij de supermarkt waar ik kwam ook nog een pakje kipfiletreepjes lag voor 30% korting, nam ik die ook maar gelijk mee. Hoeft dat ook niet weggegooid te worden.

Het is heel simpel. Ik kneedde het deeg voordat ik naar de winkel ging. In de tijd dat ik naar de winkel ging liet ik het deeg rusten. Bij thuiskomst verwarmde ik de oven voor en sneed ik de ingrediënten in stukjes. Ik verdeelde ik het deeg in twee stukken en bedekte de eerste bakplaat met de ene helft van het deeg. Gelijk nadat de eerste pizza klaar was ging hij de oven in. In die tijd belegde ik de tweede pizza en tegen de tijd dat ik daar klaar mee was was de eerste pizza klaar. En voordat die op was, was de tweede pizza klaar. Zo had ik in minder dan een half uur eten op tafel. Bijna net zo snel als kant en klare diepvriespizza.

En geloof me, je waant je in Italië met zulke lekkere pizza's






Wat heb je nodig:
(voor 4 personen, of zoals bij ons, 1 volwassene en 4 kinderen)

het deeg:
210 ml lauwwarm water
2 theelepels gist
375 gram speltbloem
6 gram zout

topping:
paprika
champignons
ui
tonijn of kipfiletreepjes
mozzarella
geraspte kaas
paar eetlepels gezeefde tomaten.

Hoe maak je het:

Mix de ingredienten voor het deeg door elkaar en kneed 10 minuten goed door. Laat afgedekt een half uur tot een uur rusten.

Verwarm de oven voor op 300 graden onder en bovenwarmte. Verdeel het deeg in twee stukken. Rol een deel dun uit en leg op de bakplaat. Bedek de bodem met een paar eetlepels totatensaus. Bedek met een blikje tonijn en snijd een paprika, wat champignons en een ui in stukjes. Beleg de pizza met de groenten. Snijd een halve bol mozzarella in stukjes en leg op de pizza. Als laatste top je alles af met de geraspte kaas. Zet de pizza in het midden van de voorverwarmde oven en bak in 13 minuten gaar. 

In de baktijd van de eerste pizza rol je het deeg uit van de tweede pizza en beleg je hem met de ingrediënten zoals de vorige. Ik deed nu alleen de kipfiletreepjes ipv de tonijn.

Als de eerste pizza de oven in gaat, gaat de tweede erin.

Geniet van jouw heerlijke zelfgemaakte Italiaanse pizza.

Liefs,
Willeke





Reacties