Turks brood

Een paar weken geleden maakte ik voor het eerst dit Turks brood recept en sindsdien heb ik het bijna wekelijks gemaakt. Het is niet het originele recept, want dan zou ik gist moeten gebruiken, maar ik vind het zo lekker en het is zo makkelijk om te maken. Daarom deel ik vandaag met jullie het recept.

Je kunt hem op veel verschillende manieren maken, gewoon naturel , maar ook met kruiden en zeezout is het niet te versmaden lekker. In dit blog geef ik jullie het recept voor de naturelversie.


Wat heb je nodig:

Voor het deeg:
400 gram (spelt)bloem
5 gram baksoda
4 gram zout
25 gram olijfolie
200 ml karnemelk
1 ei

Voor het bestrijken:
1 eidooier
1 eetlepel melk
1 eetlepel olijfolie

Hoe maak je het:

Verwarm de oven voor op 230 graden.
Kneed de ingrediënten voor het deeg in 8 a 10 minuten tot een soepel deeg.
Druk de deegbal plat (evt met wat extra bloem als het erg plakt) en laat daarbij de randen wat dikker.
Roer de eidooier met de melk en de olijfolie lis en bestrijk daarmee de hele bovenkant. en de randen van gat deeg. Prik met je vingertoppen deukjes in het hele brood.
Bak het brood in het midden van de oven in 15 tot 20 minuten gaar.

Geniet van je heerlijke zelfgebakken brood. Superlekker in combinatie met een lekkere kom soep.

Liefs,
Willeke



Reacties