Salame di cioccolato

Ook in de maand januari deed ik weer mee met de foodblogswap, en dit keer mocht ik iets maken van de blog van Anne-Marie van www.myhappykitchen.nl. Anne-Marie kookt en bakt net als ik, ook het liefst zonder pakjes en zakjes. Het was dus best lastig om iets te kiezen. Uiteindelijk is de keus gevallen op de Salame di cioccolata , de Italiaanse variant van onze Hollandse arretjescake. Voor mijn gevoel kon je van zo'n worst gemakkelijker kleine plakjes snijden, want een klein stukje van deze machtige cake is meer dan genoeg. Natuurlijk is het ook net wat uitdagender om te doen!

Zoals gebruikelijk verander je een aantal dingen aan het recept, om er op die manier je eigen recept van te maken. Ik heb de hoeveelheid suiker gehalveerd, ben niet zo'n zoetekauw, en was bang dat hij anders veel te zoet zou zijn. Ook de hoeveelheid cacao heb ik verminderd, zodat het niet zo heel puur is. Zo lusten ook onze kinderen deze koek. Anders liep ik nog het risico dat ik hem helemaal in mijn eentje op zou moeten eten. ;-). Bedenk me opeens dat ik wel heel veel heb veranderd, sorry Anne-Marie ;-) De biscuitjes heb ik namelijk vervangen voor Granola met noten. Zo hoefde ik niet eerst mijn best te doen om suikervrije en e-vrije koekjes te bakken, om ze vervolgens weer fijn te hakken.

Het vormen tot een worst was best wel een gekledder, misschien dat ik om die reden de volgende keer toch wel voor een makkelijke arretjescake zou gaan, maar het resultaat was weer zo verbluffend, dat ik het gekledder er waarschijnlijk gewoon weer voor over heb, en gewoon weer voor de salami di cioccolato ga.

De koek is echt heerlijk! Zoet genoeg. Hij smaakt echt naar melkchocolade. Houd je meer van puur, kun je natuurlijk altijd zelf nog meer cacao erdoor mengen. Tussendoor proeven en evt nog wat bijvoegen is met dit recept heel makkelijk.



Benodigdheden:
  • 350 gram roomboter
  • 200 gram ongeraffineerde suiker (ik gebruikte kokosbloesem)
  • 4 eieren
  • 400 gram granola
  • 40 gram cacao
  • kokosrasp
Hoe maak ik het:
  1.  Klop de eieren met de suiker met een mixer door elkaar
  2. Smelt de boter in een pannetje maar laat het niet bruin worden.
  3. Schep de cacao door het eiermengel en mix goed door. 
  4. Klop de hete boter door het eiermengsel.
  5. Roer op het eind de granola er goed doorheen en laat een poos afkoelen in de koelkast, zodat het al een dikkere brij wordt die niet meer uitloopt.
  6. Zodra je er een worst van kunt vormen, rol je deze in bakpapier, en sluit het geheel goed af met aluminiumfolie
  7. Laat goed hard worden in de koelkast
  8. Haal de worst uit de vorm, en rol hem door de kokosrasp, zodat hij aan alle kanten een wit 'velletje' heeft. 

Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke

Volg mij ook op Facebook, Pinterest en Instagram

Reacties

Anne-Marie zei…
Wauw, het is echt een prachtige worst geworden! Veel veranderen is prima hoor, het moet toch jouw recept worden! Complimenten.
Dank je wel Anne-Marie. Ik vond het super leuk om te doen.