Frambozen yoghurttaart

De frambozenstruik van mijn schoonouders draagt veel vrucht! Afgelopen zaterdag kreeg manlief een bakje mee. Heerlijke zoete, rode frambozen. En omdat ze al een klein beetje gekneusd waren, omdat er zoveel in het bakje zaten, bedacht ik me, ik ga er een frambozen kwarktaart mee maken.


Omdat ik nog wat frambozen over had, heb ik ook op de bodem nog een laagje frambozen neergelegd. Echt super lekker en echt een verrassing als je dan opeens als verrassing ook nog een lekker hapje framboos hebt.

Deze taart is echt zomaar gemaakt, en super lekker!

De dag erna, mijn schoonouders waren op vakantie, hebben we met de kinderen nog wat verse frambozen van de struik geplukt, om de taart mee te decoreren. Samen met de granaatappelpitjes vind ik het een echt pareltje geworden.

Wat heb je nodig:
(voor een springvorm van 20 cm)

Voor de bodem:
  • 150 gram speltbiscuitjes
  • 70 gram roomboter
  • 2 eetlepels palmsuiker (evt)
  • 1 flinke eetlepel cacaonibs
  • lekker wat kaneelpoeder naar smaak
voor de yoghurtlaag:
  • 500 gram griekse yoghurt
  • 50 gram fructose (of honing)
  • 250 ml slagroom
  • 250 gram frambozen
  • 30 ml sinaasappelsap
  • 10 blaadjes gelatine
voor de decoratie:
  • frambozen
  • granaatappelpitjes
  • blaadjes munt
Hoe maak je het:

De bodem:
Smelt de roomboter en maal de speltkoekjes fijn in de keukenmachine of met de staafmixer. Roer er de palmsuiker, de cacaonibs en de kaneel er doorheen, en meng met de gesmolten roomboter. Bekleed de bodem van de springvorm met een velletje bakpapier en bedek met de koekjesbodemmix. Druk stevig aan en zet in de koelkast.

De yoghurtlaag:
Week de gelatineblaadjes voor 5 minuten in koud water. Meng de yoghurt met de fructose. Pureer de 200 gram frambozen en roer dit door de yoghurt. Klop de slagroom stijf. Verwarm 30 ml sinaasappelsap in een pannetje en los daar de gelatine in op. Roer dit mengsel door de yoghurt, en spatel daarna voorzichtig de slagroom door de yoghurt. Leg de resterende frambozen op de bodem en schenk daarop het yoghurtmengsel. Laat min 3 uur opstijven in de koelkast.

Decoratie:
Als de taart helemaal is opgesteven, haal je hem voorzichtig uit de springvorm en maak je hem helemaal af met de frambozen en de granaatappelpitjes. En als laatste finishing touch nog een paar blaadjes munt.






Reacties