Frambozenijs

Het is alweer even geleden, de laatste les voor de zomervakantie. Weten jullie het nog. Het was inmiddels zo warm in de school. En we hadden helemaal geen zin meer in les krijgen of les geven. En dan kwam er ook nog bij, dat ik jullie beloofd had, iets lekkers te bakken.

Ik zag het al helemaal voor me... Mijn oven de hele woensdag aan, om voor al mijn ca 100 leerlingen iets lekkers te bakken. De zweetdruppeltjes druppelden bij voorbaat al van mijn gezicht. Dat moest anders kunnen.

Na veel pinteresten was ik er over uit, het ging ijs worden. De oven kon uitblijven, en het was redelijk makkelijk om voor zoveel leerlingen wat te kunnen maken. Dat er uiteindelijk meer dan genoeg was, zodat andere kinderen uit andere klassen was helemaal leuk.

En toen vroegen jullie naar het recept, en beloofde ik dat ik dat snel online zou zetten. Maar blijkbaar bleek dat toch niet zo snel te kunnen. En vervolgens begon het nieuwe schooljaar alweer.

Gelukkig waren jullie het ijs nog niet vergeten. Blijkbaar vonden jullie het zo lekker, dat jullie gelijk vroegen of ik aan het eind van dit schooljaar weer op ijs ging trakteren. En o ja... of het recept nog online kon komen, want jullie willen het zelf ook kunnen maken, leuk voor bij het kerstdiner,

Dus daarom hier alsnog, het heerlijke frambozenijs. Zonder ijsmachine te maken, en zo lekker...

Ben benieuwd wie van jullie het gaat maken. Laten jullie mij weten?



Welke ingredienten heb je nodig:
(voor 1,5 liter ijs)

400 ml slagroom
1 blikje gecondenseerde melk (er bestaat ook een versie van kokosmelk met rietsuiker)
40 gram witte chocoladepasta
250 gram (diepvries) frambozen

Hoe maak je het:

Klop de slagroom goed stijf.

Roer in een andere kom de gecondenseerde melk met de witte chocoladepasta door elkaar en pureer er met een staafmixer de frambozen doorheen. (laat ze evt eerst iets ontdooien, als je staafmixer het er moeilijk mee heeft.)

Spatel nu voorzichtig de slagroom er door heen en schenk het geheel in een voldoende grote bak (of meerdere kleine bakjes) die je goed kunt afsluiten. Zet in de diepvries en wacht geduldig tot het helemaal bevroren is.

Direct uit de diepvries is het ijs moeilijk te scheppen, het helpt als je de ijslepel even onderdompelt in een bakje kokend water, of je laat het ijs gewoon even 5 minuten staan voordat je begint te scheppen.

Geniet van jullie heerlijke zelfgemaakte ijs.

Liefs,
Willeke Thierry

Reacties