Hunted kinderfeestje

Kennen jullie het programma Hunted? Een aantal mensen gaan een tijdlang op de vlucht en moeten uit handen van de politie blijven. Ongemerkt laten ze allemaal sporen achter waardoor het team hunters in de meeste gevallen de deelnemers gepakt hebben voordat ze hun missie volbracht hebben.

Een tijdlang hebben onze jongens dit programma bekeken en onze jongste zoon wilde graag zo'n feestje. Het doel was dat hij, samen met z'n vader op de vlucht zou gaan, en dat z'n vrienden hem moesten vinden voordat hij zijn speciale missie had voltooid. De speciale missie was zeer geheim, die wist alleen Luuk (en ik natuurlijk) Speciaal daarvoor had ik een confettieplopper gekocht bij de supermarkt, en die moest hij op een bepaald tijdstip afschieten op een bepaalde plaats.

Omdat onze hunters natuurlijk wel aanwijzingen moesten krijgen, had ik ze een kaart gegeven met het gebied waarbinnen Luuk moest vluchten. In dat gebied had ik op bepaalde punten een QR code gehangen. Deze punten had ik op de kaart aangegeven met een punaise.


Als ze die QR code zouden scannen, zou daar een aanwijzing op te zien zijn, die ze dichter bij hun doel zou brengen. Als ze alle aanwijzingen gevonden zouden hebben, zouden ze ongeveer weten waar Luuk zijn missie zou volbrengen en zouden ze dat op tijd wellicht kunnen verhinderen.

Om het nog leuker te maken hadden we de speciale app van Jachtseizoen op onze telefoon gezet. Dit is een app die bijhoud waar de vluchtende persoon is en 1 keer in de zoveel tijd een berichtje stuurt naar de hunters met een locatie. Zo weten de hunters ongeveer waar ze moeten zoeken. Je kunt zelf instellen om de hoeveel tijd de locatie doorgegeven wordt.

Allereerst maakte ik een passende uitnodiging.

Verder maakte ik opdrachten die, als ze goed gemaakt waren, een aanwijzing gaven. Deze opdrachten zaten verstopt achter de QR-codes die in het dorp verstopt waren.
In ons geval had ik achter 1 QR-code een kaartje met een vindplaats van iets. (even toestemming vragen aan een bekende of je daar een kluis mag neerzetten)
Als ze daar eerst naar toe zouden gaan zouden ze ontdekken dat daar een kluis stond, maar ze zouden eerste een code nodig hebben om de kluis te kunnen openen. Een andere QR-code gaf een code aan.
Die code konden ze ontcijferen als ze de codekraker achter weer een andere QR-code gevonden hadden.

Als ze de code ontcijferd zouden hebben, konden ze de link leggen om de letters om te zetten naar cijfers met deze QR-code aanwijzing.
En als ze dat dan helemaal goed gedaan hadden was daar de code van de kluis. Die konden ze openen met de code en in de kluis zouden ze dan de volgende aanwijzing vinden.
Ze moesten zelf de link leggen dat dit wellcht het gebied zou zijn waar Luuk zijn geheime missie zou voltooien.


Soms hadden ze ook pech, dan was het een valse aanwijzing.


Nu vraag je je misschien af, maar hoe maak ik QR-codes. Dat is heel makkelijk. Ik heb deze website gebruikt: https://www.martijndewinter.nl/qr-code-maken
Allereerst moet je zorgen dat je afbeeldingen hebt voor je opdracht. Deze kun je op internet zetten, bv Facebook en zet de privacyinstelling dan zo, dat alleen jij het kunt zien. Klik nu met rechtermuisknop op de foto en klik op 'adres van afbeelding kopieren'  Dit adres plak je in het vakje wat aangegeven staat op de website van de QR-code maker, en vervolgens klik je daaronder op 'maak code' Er wordt gelijk een QR-code gemaakt. Ook daar kun je met je rechtermuisknop op klikken en bewaar afbeelding doen. Sla op op je computer met de naam van de aanwijzing.

Het feestje kon beginnen. De QR-codes waren gelamineerd en met een punaise bevestigd op verschillende punten in het dorp. De kinderen waren in feeststemming. Luuk vertrok, wij bleven nog even wachten. De spanning steeg! Het was weer een geslaagd feestje.

Liefs,
Willeke




Reacties

Wauw, dat heb je leuk gedaan zeg! Heel origineel en ook spannend voor kinderen stel ik me zo voor.

Huisvlijt
Anita Willems zei…
Wat leuk zeg! Flink wat voorbereiding stel ik me zo voor - als ik tenminste terugdenk aan de foto speurtocht die ik een keer in elkaar zette - maar zo'n feest wordt niet snel vergeten in ieder geval!
Dat klopt idd, maar zeker leuk om te doen.
Unknown zei…
Wat voor missie had hij te volbrengen? En wat voor soort opdrachten moesten ze doen oa?
Unknown zei…
wat een leuk idee, nu was ik aan het stoeien met de QR code en Facebook. nu kom ik er achter dat als ik een afbeelding op fb zet en daar een qr code van maak, de ontvanger hiervan kan dan op mijn pagina klikken en zo alle aanwijzingen zien... Hoe deed jij dit?
Ik zette het op facebook en deelde het alleen met mijzelf. Hierdoor is het niet voor anderen zichtbaar. Doordat het met mijn telefoon de QR code gescand werd, konden ze het gewoon zien.
Unknown zei…
wat deed luuk in de tijd dat de anderen met de codes bezig waren? lag de focus echt op het pakken van luuk of waren de kinderen meer met de codes bezig dan met de jacht op luuk?
Luuk was door het dorp aan het lopen. Proberen rare straatjes te nemen, en je niet te laten zien. Mijn man was daarbij, en om de 10 minuten stuurde de telefoon van mijn man een bericht naar mijn telefoon, met de locatie waar hij toen was. Op die manier konden de jongens weten waar ze moesten zoeken.
Myra zei…
Wat een superleuk idee! Eindelijk heb ik iets te doen voor die 2 kleine van mij tijdens hun kinderfeestje! (ff de lockdown afwachten alleen :( ).

Ik heb het al wel vast voorbereid, het viel me alleen op dat de QR code generator waar je naar verwijst niet werkt (misschien kan je wat met de tip :) ).

Ik heb er zelf 1 gevonden die wel perfect werkt: https://qrcodetotaal.nl/maken/ . Dan kunnen andere moeders er ook wat mee :).
Bedankt voor je reactie Myra, ik ga het aanpassen.
Anoniem zei…
Wat super leuk.... een idee voor het kinderfeestje van mijn zoontje. Wat was de missie van Luuk?