Goede voornemens!

Hebben jullie ze ook? De goede voornemens bedoel ik. Ik maak ze eigenlijk het hele jaar door, en een paar weken geleden besloot ik dat mijn nieuwe goede voornemen is dat ik minder afval wil produceren in ons gezin. We zijn al best op de goede weg, want een heel aantal dingen doen we al.

  1. Zo sorteer ik altijd al het afval. We hebben een papierbak, een plasticbak, een sap/melkpakken bak, een glasbak en een metaalbak. En natuurlijk gft afval.
  2. We gebruiken eigenlijk alleen maar oplaadbare batterijen.
  3. Ik gebruik wasbare luiers en wasbare billendoekjes.
Hierdoor hoeven we maar 1 keer in het kwartaal onze kliko te legen, en daar besparen we natuurlijk ook het nodige geld mee.

Maar ik wil meer. Ik wil namelijk ook niet zoveel afvalbakken in de garage, en wil minder vaak met afval moeten rijden. Dus daar heb ik het volgende op bedacht.


  1. Er zit nu een nee/nee sticker op de voordeur. Dat scheelt een enorme hoeveelheid papier.
  2. We nemen geen plastic tasjes en bonnetjes meer mee in de winkel.
  3. We kopen groente en fruit onverpakt.
  4. Nootjes en losse thee kunnen we op de markt kopen en daardoor gelijk in bakjes van huis meenemen.
  5. Ook bij de supermark ga ik vragen of de vleeswaren gelijk in de bakjes van tupperware afgewogen kunnen worden.
  6. Ik ga mijn verse volle melk bij de boer halen, en in mijn eigen glazen flessen in de koelkasts bewaren.
  7. Als het lukt wil ik proberen om daar zelf karnemelk, boter, slagroom en yoghurt van te maken.
  8. Ik ga sowieso nog minder kopen, want minder kopen is minder afval.
  9. Ik ga kleding van de kinderen zoveel mogelijk proberen te herstellen.
  10. Eieren koop ik bij een particulier in mijn eigen eierdoos.

Dat was het wel zo'n beetje.

Ik ben benieuwd of jullie ook goede voornemens hebben of dat jullie misschien nog ideeën voor mij hebben. Ik hoor ze graag!

Liefs,
Willeke

Reacties

Anoniem zei…
Is het nog een idee om een "hooikist" te gebruiken? Dan kun je besparen op gas :-)
Gr Rianne vST
Leuk dat je zo bewust bezig bent. Niet echt goede voornemens, met gezond eten wil ik op dezelfde toer verder.
In het nieuwe jaar wil ik desembrood gaan bakken i.p.v. brood met gist.

Fijne jaarwisseling en een goed 2015!

Ik zie je wel verschijnen voor eitjes ;)

Marjon zei…
Ik wilde hetzelfde als Rianne opmerken :-). Ik kook in de winter op onze houtkachel en houdt het warm voor diegene die langer moeten werken in de hooimadammen. Zomers zet ik de aardappels en groenten even op tot ze koken en doe ze daarna, een uur of twee, in de madam. Het gaart dan gewoon door. Vn de Tupperware bakjes lijkt me niet helemaal ee goed idee. Die wegen al aardig wat en dat ga jij dan betalen. Ik denk dat je daar niet van het plastic afkom, wel van het zakje erom heen. Tubes tandpasta doorknippen, mocht je dit nog niet doen. Pannen met de hand afwassen, sopje kun je gelijk gebruiken voor aanrecht en gasstel. Beker nog een keer gebruiken. Ik zet onze vaatwasser om de dag aan met een gezin van 7, som 9 personen. En een wasdroger heb ik sowieso al niet. En 1, hooguit 2 keer, in de week boodscahppen doen. Succes
Ga me eens verdiepen in de hooikist. Ben benieuwd.
Leuk! Desembrood staat ook op mijn verlanglijstje.
Lijkt mij toch dat ze de weegschaal op nul kunnen zetten, met zo'n bakje erop ;-) Veel van jouw tips doe ik inderdaad ook al. Helaas hebben we geen houtkachel, maar zitten er wel over te denken om er een te kopen. Dus wie weet kan ik dan ook op de kachel koken.
Maarten zei…
Wellicht is het leuk voor je om de ontwikkeling rond Bag and Buy in Utrecht te volgen, de eerste verpakkingsvrije foodwinkel van Nederland, opent later dit jaar.
Dat lijkt mij inderdaad super. Hoop dat er ook snel een in de omgeving van Amersfoort komt.