How to zindelijkheid

Sinds een paar weken is onze dochter zindelijk. Ze is in januari 2 geworden, dus dat is best redelijk vroeg. Ik krijg dan ook van verschillende kanten de vraag hoe ik dat zo snel voor elkaar heb gekregen. Dus hierbij een 'how to' hoe je kind zo snel mogelijk zindelijk te krijgen.  ;-)
 

Allereerst wil ik zeggen dat je kind er natuurlijk ook gewoon aan toe moet zijn. Ik heb altijd wasbare luiers gebruikt, dus ieder plasje in de luier voelde vies. Het gevolg is dan dat je kind de plas zolang mogelijk probeert op te houden.  Hierdoor krijgen ze in de luier al controle over de blaas.
Maar goed, niet getreurd als je nooit wasbaar hebt gebruikt en het nu voor de laatste maanden ook niet meer wil aanschaffen. Dat snap ik helemaal.  Zou ik ook niet meer doen.  Gelukkig is er ook nog een andere oplossing.  Je kunt namelijk je kind eerst een onderbroekje aan doen en daarover de wegwerpluier. Dan heb je hetzelfde effect. Ieder plasje voelt vies.
 
Goed, stap 2. Je kunt hier ook gelijk mee beginnen.
Zorg voor een grote stapel onderbroekjes, een net zo grote stapel soepele broeken / pyjamabroeken / leggings / mallots. Verder een emmer met een sopje en een hele stapel hydrofielluiers. (Komen die ook nog eens van pas). Zorg dat je de komende dagen veel thuis bent en trek je kind geen luier meer aan.  Ik had op 1 stoel een opengeknipte vuilniszak met daarover een handdoek gelegd.  Daar mocht de dochter zitten. En nu maar kijken hoe lang het goed gaat.
Gaat het fout, geen nood. Geef duidelijk aan dat dit heel vies is, en dat de plas op het potje/wc moet. Als je dit consequent volhoudt kan je zoon/dochter binnen een paar dagen zindelijk zijn.  Hier had ze het met 3 dagen door.
 
Nu had ik natuurlijk wel het geluk dat ze al lang haar plas kon ophouden.  Hierdoor hoefde ik niet zo heel vaak ongelukjes op te dweilen. Doet jouw zoon of dochter nog vaak een plas dan kan je misschien beter toch nog even langer de luier aanhouden en dan eerst nog even oefenen met een onderbroekje eronder.
 
Succes. Ben benieuwd hoe het jullie vergaat.
 
Liefs,
Willeke


volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles

Reacties

Ingrid zei…
Goed idee van dat onderbroekje onder de luier! Ga ik zeker proberen!
Mama Anders zei…
Toevallig zijn wij net op precies ddezelfde manier met Zon aan het 'trainen'. Beetje natte vinger gevoel maar dacht de door jou beschreven methode wel ongeveer zou werken. Fijn om te lezen dat het idd werkt :) wij beginnen vandaag aan dag 3 en Zon is droog dus gaat goed! Grappig om te zien dat jouw kleintje ook beer aan het trainen is. Zon traint hier haar pop namelijk ook :)
Wat leuk om een reactie van mama anders te krijgen. Ik lees jouw blog altijd met veel plezier. Volgens mij is Zon ook ongeveer dezelfde leeftijd als mijn dochter. Succes ermee! Gaat vast lukken. Ben benieuwd hoe het je vergaat.
Hallo Willeke,
Mijn zes kindjes heb ik ook geholpen om zindelijk te worden, met als resultaat dat zij allemaal met 1,5 jaar dag en nacht uit de luiers waren. Bovendien was het heel leuk om te doen, zowel voor mijn kindjes als mijzelf. Hoe ik het heb aangepakt, met een paar foto's erbij staat op de website: www.spelendzindelijk.nl Misschien vind je het leuk om te lezen.