Ridderfeestje (inclusief draaiboek)

 
Ik vind het heerlijk om kinderfeestjes te organiseren. Gewoon een simpel uitje naar een indoor speeltuin of zwembad is erg leuk, maar voor mijn gevoel maak ik me er dan te gemakkelijk vanaf. Ik heb het wel eens gedaan hoor, en natuurlijk vonden de kinderen dat ook heel leuk, maar de woorden 'dit was het allerleukste feestje wat we ooit gehad hebben' hoor ik toch eigenlijk alleen maar na een zelf georganiseerd feestje.
 
Zo heb ik voor de verjaardag van zoon 2 die 8 jaar werd een ridderfeestje gegeven, inclusief ridder uitnodiging en ridder uitdeelcadeautjes. De ideeën vind ik via Pinterest of gewoon google. Al brainstormend ontstaat uiteindelijk het feestje.
 
Daarna ga ik de uitnodiging maken. Fotograferen is een hobby van me, dus meestal wordt het een uitnodiging met een foto.
 
 
Voor deze uitnodiging heb ik zoonlief een zwart giletje aan gedaan en als ridder geschminkt. Daarna foto's gemaakt. Dit keer heb ik met de foto bij www.kaartje2go.nl een uitnodiging gemaakt, maar ik doe het ook wel zelf met Picasa wat je gratis kunt downloaden.
 
Zie hier een impressie van het feestje
 
 
Voorbereidingen vooraf:
  • Uitnodigingen maken.
  • Zwaarden aanschaffen.
  • Touwen in de juiste maat afknippen.
     Even uitproberen, moet een paar keer rond de middel gedraaid worden en daarna geknoopt kunnen worden.
  • Vuilniszakken knippen met twee armsgaten en hoofdgat.
  • Sminck kopen
  • Locatie zoeken
  • Goudverf in spuitbus kopen
  • Stenen goud spuiten
  • Donuts kopen
  • Pijl en boog met minimaal 2 pijlen
  • Jeu de boules spel
  • Leer, scoubido en kralen regelen en geldbuideltjes maken. Zie deze blog hoe je dat kunt doen. https://www.2handjes.nl/diane-blogt/geldbuideltje-van-leer
  • Chocolademunten kopen.
Het feestje:
 
12:30 uur:
Frietpan aanzetten .
Cadeautjes geven. De jarige mag met een zwaard op tafel rondjes draaien. Naar wie de punt van het zwaard wijst, mag z'n cadeautje geven.
De kinderen spelen even in de tuin, terwijl jij de frietjes en kipdrumsticks bakt.

13:00 uur:
Tafel dekken voor bourgondisch eten. Tafelzeil over de tafel, friet en kipdrumsticks in een lange strook over het midden van de tafel. Saus en appelmoes in kleine hoopjes erbij. Kinderen rondom de tafel en eten maar.
 
13:30 uur:
Kinderen spelen in de tuin, terwijl jij de boel opruimt.
Daarna kinderen hun piratentenue aan (vuilniszak met touw rond hun middel) en allemaal schminken. Zwaarden erbij en de outfit is compleet.

14:00 uur:
Met de auto richting een kasteel of iets wat op een kasteel lijkt. Groep in twee teams verdelen die tegen elkaar strijden voor de ridderschat. (stenen uit de tuin met een verfbus goud spuiten)

Boogschieten:
een kind van beide teams staan achter de lijn. Eerst vuurt de 1ste een pijl af, daarna de 2e. Het kind dat het meest ver schiet, wint een goudklompje. 

Kanonskogel gooien:
Metalen jeu de boules ballen zo dicht mogelijk naar het doelwit gooien. De winnaar wint een goudklompje

Ringsteken met zwaarden. Donuts aan een lijntje, en proberen aan het zwaard te spiesen. Daarna lekker opeten, met een lekker pakje drinken erbij.
Lekker vrij laten spelen rondom het 'kasteel' Beetje zwaardvechten met elkaar.
 
16:30 uur:
Einde van het feestje.
Kinderen krijgen allemaal een geldbuideltje (gemaakt met een stukje (nep)leer, een scoubidoe touwtje en een kraal.) gevuld met chocolademunten mee naar huis.
 
Veel plezier!
 
Liefs,
Willeke
 
 
 
 

Reacties

Ontzettend leuk zeg! M'n moeder was ook altijd zo goed in kinderfeestjes organiseren.
Ik moet er nog even wachten tot het zover is, maar zie wel eens ideeën langskomen
waarvan ik denk, dat zou echt leuk zijn!

Groetjes Anita
tis echt leuk om te doen. Heb nu al zin om over een paar jaar ook meisjesfeestjes te kunnen organiseren.
Wendy zei…
Leuk verzonnen zeg. Mijn kleine mannen zijn pas 3 en 2, maar ik krijg er nu al zin in om 'later' ook dit soort feestjes te organiseren
Dank je wel. Je gaat het vast net zo leuk vinden als ik
Anoniem zei…
Mijn zoon wil dit jaar ook een ridderfeestje, dus ik ga je ideeën zeker gebruiken. Vooral die goudklompen verdienen vind ik erg leuk! Zoonlief wil alleen zelf zwaarden en schilden maken, dus het zal wel een ander programma worden...
Leuk! Gaat vast leuk worden. Succes ermee...