Mil­li­o­nai­re's short­bread

Soms heb ik dat wel eens. Ik wil wat bakken, maar heb geen zin om ervoor naar de winkel te gaan, om eventueel nog wat ingrediënten te moeten kopen. Dan ga ik meestal op zoek op het internet naar een recept wat past bij de ingrediënten die ik in huis heb. Nu had ik al een poosje dit recept op het oog, maar vroeg me af of dat nou wel echt lekker zou zijn. Ik heb namelijk wel eens eerder zo'n koek gemaakt, maar dan met echte karamel, en dat was heerlijk. Ik was bang dat dit nogal tegen zou vallen. Maar goed, met de ingrediënten die ik in huis had, had ik niet zoveel keus, dus aan het bakken geslagen.

Het is echt een super makkelijk recept. De bodem hoeft maar 15 minuten in de oven, en de dadels zijn ook zo gepureerd. Het is wel zo dat je tussendoor even moet wachten, omdat de koek weer moet afkoelen, maar dat maakt hem eigenlijk ook wel weer super makkelijk. Je maakt dit recept gewoon even tussen alle andere werkzaamheden door.

Ik ben wel zo iemand die eigenlijk nooit het recept kan volgen. Ik moet gewoon wat aanpassen, zo ook bij dit recept. In plaats van kokosolie heb ik roomboter gebruikt. Ik vind kokossmaak namelijk bij Bounty horen en niet bij Twix. Verder vind ik de smaak niet echt overeenkomen met een Twix dus heb ik hem ook een ander naampje gegeven. De chocoladelaag vond ik eigenlijk net iets te dik, dus de tweede keer dat ik hem gemaakt heb, heb ik iets minder chocola gebruikt. Ja, ik heb hem, nadat hij op was, manlief nam hem me naar de zaak, gelijk nog een keer gemaakt. En binnenkort moet ik hem nog een keer maken, want de mannen bij STH willen vaker zo'n lekkere koek. Dat zegt dus genoeg over de smaak. Zeker een keer maken dus.


Wat heb je nodig:
(voor een vierkant bakblik van 15 x 15 cm)

Voor de bodem:
  • 100 gram havermout
  • 40 gram palmsuiker
  • 60 gram roomboter
Voor de 'karamel' laag
  • 200 gram dadels
  • 40 gram roomboter
Voor de chocoladelaag:
  • 60 gram pure chocola (ik gebruikte vivani 55%)
  • 30 ml slagroom

Hoe maak je het:
  1. Maal de havermout tot meel met de staafmixer
  2. Voeg de palmsuiker toe en roer goed door elkaar
  3. Smelt de roomboter in een pannetje en roer het mengsel er goed doorheen.
  4. Vet een bakblik in en verdeel de kruimellaag erover en druk het wat aan.
  5. Bak de bodem in 15 minuten in de oven (170 graden heteluchtstand)
  6. Laat de bodem goed afkoelen.
  7. Week ondertussen de dadels een kwartiertje in warm water.
  8. Pureer de dadels met de roomboter en evt nog een klein scheutje water.
  9. Verdeel de dadellaag over de koekbodem en laat even opstijven in de koelkast.
  10. Smelt ondertussen de chocolade met de slagroom in een pannetje en verdeel over de dadellaag.
  11. Laat voor ongeveer 1 a 2 uur in de koelkast staan.
Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke
(volg mij ook op: www.facebook.nl/mammatjevanalles )



Reacties

Joyce Durnez zei…
Ziet er lekker uit :-)
Joyce Durnez zei…
Ziet er lekker uit :-)