appel-kaneel slof

Een poosje terug was ik bij een vriendin op de koffie. Ze had voor die gelegenheid een heerlijke appel-kaneel slof bij de bakker gehaald. Dat was echt genieten, zo lekker! Maar als ik zo iets lekkers eet, dan heb ik gelijk de onhebbelijke eigenschap om te analyseren wat er allemaal voor ingrediënten in zitten en of ik dat wellicht ook zou kunnen maken. Ik ging de uitdaging aan, en vandaag was het moment, dat ze bij mij kwam koffie drinken. En wat is er dan leuker om deze zelfgemaakte appelslof te kunnen presenteren.

En weet je... hij was net zo lekker als de slof van de bakker. Gelukkig vond mijn lieve vriendin dat ook, dus tijd om het recept met jullie te delen.





Ingrediënten:
(voor 1 sloffenring in de kleinste stand, of een ronde springvorm van 20 cm)

Voor de kaneel-appeltjes:
  • 4 appels
  • kaneel
  • 2 eetlepels palmsuiker
  • 1 klontje roomboter
Voor de amandelspijs:
Voor de sloffenbodem:
  • 140 gram speltbloem
  • 100 gram palmsuiker
  • 100 gram roomboter
  • 1/2 theelepel baksoda
  • 1 eigeel
  • 1 eetlepel citroensap
Voor de crème:
  • 150 gram slagroom
  • 100 gram monchou (zo'n klein pakje)
  • 1 eetlepel honing

Hoe maak je het:

Maak eerst de amandelspijs en laat afkoelen. Het lekkerst is het als je het een poos van te voren maakt, zodat de smaken in kunnen trekken, maar kan ook op de dag zelf.

Nu gaan we de sloffenbodem maken. Meng daarvoor de bloem met de suiker en de baksoda.Snijd de roomboter in kleine blokjes en voeg samen met het eigeel en de citroensap toe aan het bloemmengsel en kneed goed door tot er een bal gevormd is. Laat ongeveer 20 minuten rusten in de koelkast.

Rol het deeg uit top een stuk bakpapier tot een lap van ongeveer 1 cm dikte en steek er met de sloffenring de bodem uit. Haal het overtollige deeg weg. Leg het stuk bakpapier met de sloffenbodem op een bakblik, vet de sloffenring in en zet hem weer over de bodem heen.

Verdeel de amandelspijs over de bodem, maar laat ongeveer 1 cm van de randen vrij. Bak de slof in 20 minuten gaar in de oven (hetelucht 175 graden.) Laat goed afkoelen.

Terwijl de slof in de oven staat, kun je nu de appels schillen en in stukjes snijden.

Smelt de roomboter in een pan met dikke bodem en bak de appels samen met de palmsuiker en de kaneel totdat de appelstukjes lekker zacht zijn en al het vocht weg is. Laat dit ook goed afkoelen.

Klop de slagroom stijf. Mix de monchou met de honing los en mix daar de stijfgeslagen slagroom door. Doe alles in een spuitzak.

Verdeel een groot deel van de appelstukjes over de sloffenbodem. Spuit hierop het slagroom/monchou mengsel en verdeel hier de laatste appelstukjes nog overheen. Bestrooi nog wat met kaneel.

Geniet!

Liefs,
Willeke



Volg mij ook op Facebook, Pinterest en Instagram 



Reacties

Anoniem zei…
Ik ga het morgen proberen, ik ben erg benieuwd! Denk je dat de smaak van palmsuiker ook bij aardbeien past (voor een aardbeislof)?
ja hoor, ik heb ook al eens een aardbeienslof gemaakt. Verder zelfde recept gebruikt.
Anoniem zei…
Ik begrijp de een-na-laatste alinea niet helemaal..

Klop de slagroom stijf. Mix de monchou met de slagroom los en mix daar de stijfgeslagen slagroom door. Doe alles in een spuitzak.

2 keer slagroom? Of moet het eerst woordje slagroom misschien honing zijn? Aangezien ik honing wel lees in de ingrediënten maar niet in de uitwerking :)

Alvast bedankt!
Je hebt helemaal gelijk. Het staat er fout. Er zou moeten staan:

"Klop de slagroom stijf. Mix de monchou met de honing los en mix daar voorzichtig de stijfgeslagen slagroom door. Doe alles in een spuitzak."

Dank je wel voor de tip. Ik zal het gelijk aanpassen.

Liefs,
Willeke