Groninger notenkoek

Zoals gewoonlijk bij mij, ook deze foodblogswap weer net op het laatste moment. Iedere keer is de maand weer zo omgevlogen en bedenk ik me op het laatste moment dat ik ook nog wat moet maken. En dat terwijl ik toch altijd gelijk bij de indeling op de betreffende blog ga rondsnuffelen om eens te kijken wat ik ga maken.

Deze maand mocht ik wat maken van de blog van Paul Oosten (de geur van maillard).  Hij heeft echt een blog boordevol recepten, was dus erg lastig te kiezen dit keer. Uiteindelijk kwam ik op dit recept van  deze notenkoek terecht en iets in mij zei direct dat dit het recept was dat ik moest uitproberen.

Was het de zoektocht van Paul om de perfecte notenkoek te krijgen? Of was het misschien zijn vraag om een luchtiger koek? Of was het toch mijn voorliefde voor het bakken van allerlei soorten ontbijtkoeken? Alles bij elkaar vond ik het echt een uitdaging om te kijken of het mij misschien zou lukken om er een luchtige, echt Groninger notenkoek van te maken. Tikje arrogant, ik weet het, want wie ben ik dat ik Paul wel even zou kunnen verbeteren.

En dan nog het ergste, ik heb nog nooit zo'n Knol's Notenkoek gegeten, dus ik kan niet eens beoordelen of het wel of niet het gewenste resultaat is. Maar goed, dat geeft niet, want ik vind het resultaat heerlijk en daarom gaat deze koek hier zeker vaker gebakken worden.

Wat heb ik veranderd?
In plaats van zelfrijzend bakmeel ben ik voor speltbloem en baksoda gegaan. De melk is vervangen voor karnemelk, en in plaats van alleen noten heb ik er ook nog gedroogde dadels doorheen gedaan. Verder heb ik de suiker en stroop vervangen voor honing en heb ik een eigen mengsel van kruiden gemaakt.

En dit is het resultaat!
Een heerlijke notenkoek, wat ook nog eens echt een gezond tussendoortje is.

 
 
 

Wat heb je nodig:
  •  250 gram speltbloem
  • 4 gram baksoda
  • 2 gram kaneel
  • 2 gram gember
  • 2 gram koriander
  • 2 gram kardemom
  • snufje zout
  • 190 gram gemengde noten
  • 100 gram honing
  • 75 gram gedroogde dadels
  • 240 ml karnemelk
  • klein scheutje gembersiroop
Hoe maak je het:

Snijd de gedroogde dadels in kleine stukjes.
Meng de speltbloem met de baksoda, de kruiden en het zout. Roer hier ook de noten en dadels doorheen. Schenk de karnemelk, het scheutje gembersiroop en de honing erbij en mix even goed door.  Doe over in een cakeblik en bak voor 1 uur (en 15 minuten) in de oven op 160 graden (hetelucht) Check na een uur al even of de koek gaar is.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Geniet!

Liefs, Willeke

P.S. in plaats van het kruidenmengsel kun je ook gewoon 8 gram koek en speculaaskruiden toevoegen.
P.P.S. De gembersiroop kun je ook weglaten.

Reacties

Unknown zei…
Het leuke van mij (en m'n blog) is, is dat je deze keukenkluns ALTIJD kunt verbeteren.
En ik vindt het prachtig hoe je "enkele" (?!) ingrediënten hebt aangepast.
Mooi gedaan.
Keukenkluns? De hoeveelheid recepten op je blog spreken een andere taal. Ik vond het leuk om je blog te bezoeken en zal er zeker nog eens vaker komen