Spelt stroopwafels

Deze stroopwafels zijn echt superlekker. In februari heb ik mijzelf verwend met een kniepertjesijzer. Ik had gehoord dat je daar ook heerlijke stroopwafels mee kunt bakken, en die stroopwafels die miste ik behoorlijk. Voordat ik geraffineerd suikervrij ging eten, at ik rustig een pakje stroopwafels op een dag leeg. (ik weet het, ik schaam me nu ook ;-) )
Maar goed, ik kocht dus die mooie kniepertjesijzer van Princess, met als doel deze mee te nemen op wintersport, zodat ik daar ook lekkere tarwevrije en geraffineerd suikervrije koekjes kon bakken. Een oven heb je daar vaak niet in zo'n appartement, dus dit leek mij een uitstekende oplossing. Op het allerlaatste moment werd dit apparaat door mij nog in de kofferbak geduwd en weg gingen we. Dat was helaas niet zo'n goed idee, want voor dat ik hem de eerste keer kon gebruiken, viel hij, bij aankomst, bij het openmaken van de kofferbak op de straat en was mijn mooie kniepertjesijzer gesneuveld. Gelukkig kon ik hem met Duct Tape nog aan elkaar vastplakken, waardoor hij toch nog te gebruiken is. Die ga ik ooit nog eens vervangen voor een nieuwe, maar voor nu bakt hij gelukkig nog even de lekkerste stroopwafels. Want zeg nou zelf, die zien er toch uit om in te bijten? Ze lijken een beetje op die punsellie stroopkoekjes. Ik ben ooit eens bij een goudse stroopwafelbakker geweest die ook deze hardere stroopwafels bakte, en eerlijk gezegd vind ik ze het lekkerst. Volgens die bakker waren dat de enige echt originele goudse stroopwafels.
Heb je nu zelf geen kniepertjesijzer? Geen probleem, ook dan kun je deze koeken bakken. Ik heb namelijk met hetzelfde recept ook eens stroopkoeken gebakken. Je rolt dan het deeg dun uit en steekt er cirkels uit, die je bakt in de oven. Ook superlekker toch?
En heb je een keer geen zin om zelf te bakken, dan kun je ook de heerlijkste stroopkoekjes maken door een simpel pakje biscuitjes (ik koop zelf de speltbiscuitjes van Molenaartje) te kopen,  en daar 2 van op elkaar plakken met een laagje stroop. Dan heb je supermakkelijk de heerlijkste koekjes.
Wat heb je nodig:
(voor 15 koeken)
Voor de koeken:
240 gram speltbloem
60 gram kokosbloesemsuiker
80 gram roomboter
1 ei
snufje zout
Voor de stroop:
100 gram honing (ahornsiroop of golden sirop kan ook)
60 gram kokosbloesemsuiker
16 gram roomboter
Hoe maak je het:
Weeg de ingrediënten voor de koek af en kneed alles goed door tot je een mooie deegbal hebt.
Vorm van dit deeg balletjes van zo'n 14 a 15 gram. Verwarm je kniepertjesijzer en leg er een balletje op. Druk het deksel goed aan, zodat het een mooi dun wafeltje wordt en bak voor ongeveer 1 a 2 minuten tot het mooi goudbruin is. Bak zo alle balletjes tot mooie dunne wafeltjes.
Maak de stroop door de honing samen met de kokosbloesemsuiker te verwarmen in een pannetje tot 120 graden. Laat het klontje roomboter erin smelten en laat de stroop even afkoelen
Besmeer de helft van de wafels met een kleine eetlepel stroop en druk de 2de wafel erbovenop.
Geniet ervan allemaal,
Liefs, Willeke
Ik ben benieuwd wat jullie ervan bakken. Laten jullie het weten met hashtag #mammatjevanalles?
P.S. Je kunt de balletjes ook 2x zo groot maken en iets dikkere wafels bakken. Deze kun je doorsnijden als ze nog warm zijn.
P.P.S. Heb je geen thermometer, je kunt het een theelepel van de hete stroop in een beker koud water gieten. Als er een zacht balletje stroop ontstaat in het water is het goed.
P.P.P.S. De kokosbloesemsuiker kun je vervangen voor ieder soort suiker. Palmsuiker, oerzoet, rietsuiker en ongeraffineerde suiker. Hardere suikersoorten smelten wel minder makkelijk, waardoor het iets minder goed mengt.

Reacties