satékroket

Weer tijd voor de maandelijkse foodblogswap en deze maand mocht ik iets kiezen van www.duizenen1dag.nl. Nu kijk ik meestal gelijk als ik ingedeeld ben even op de blog om alvast een indruk te krijgen. Nu viel mijn oog gelijk op het recept voor satékroketten, en mijn gedachten gingen gelijk jaren terug... 

Toen manlief en ik nog niet getrouwd waren kwam het regelmatig voor dat we, als we samen een weekend bij mijn ouders in Noord-Holland waren, samen naar Callantsoog gingen. Koos had een vlieger en zo hebben we heel wat uurtjes vliegerend op het strand doorgebracht. Wat dat met de satékroket te maken heeft? Naast de parkeerplaats bij het strand was een snackbar, en eigenlijk was het al snel traditie om, vlak voordat we naar huis gingen, even een satékroketje te halen bij de snackbar. 

Toen we trouwden, zijn we weer naar het strand in Callantsoog gegaan, waar we foto's hebben gemaakt, en eigenlijk was het de bedoeling om ook een kroketje te halen, maar helaas was de snackbar nog dicht zo vroeg in de ochtend. Wel dus foto's van het vliegeren, maar helaas niet van het kroketje.
  
Tegenwoordig halen we trouwens nog steeds, iedere keer als we in de stad Amersfoort zijn, een satékroket bij snackbar van Gogh. Echt super lekker en puur ambachtelijk gemaakt. 't Is dat we bijna nooit in de stad zijn. ;-)

Maar dan nu dit recept... Deze satékroketten moest ik natuurlijk uitproberen. Het is heel erg, maar vanaf het moment dat ik dit recept zag, wist ik gewoon dat ik dit ging maken, en heb niet eens veel verder gekeken op de blog van Martine. Maar daar gaat verandering in komen, want er staan echt super veel lekkere recepten op, dus die ga ik binnenkort nog maar eens uitgebreid bekijken.


Eerlijk gezegd, vond ik ze voor een eerste keer bijzonder goed gelukt. Ze smaakten heerlijk. Volgende keer wil ik ze nog wel wat strakker, maar oefening baart kunst denken we maar. Voor nu ben ik heel tevreden.

Wat heb je nodig:

500 ml water
1 kipfilet 
5 gram zout

50 gram roomboter
60 gram speltbloem
150 gram pindakaas
1 eetlepel ketjap
1 eetlepel chilisaus
beetje knoflookpoeder

100 gram paneermeel (ik maakte die zelf van gedroogd speltbrood)
2 eieren losgeklopt

Hoe maak je het:

Maak als eerst de bouillon met 500 ml water. Leg daar de kipfilet in en het zout en breng aan de kook. Laat minimaal 2 uur op zacht vuur staan.

Smelt de roomboter en roer de speltbloem er in een keer doorheen. Schep nu in kleine beetjes de bouillon erbij. Ik heb ongeveer 300 ml bouillon gebruikt, maar dit is sterkt afhankelijk van welke bloem je gebruikt. Het moet een dikke ragout zijn, ongeveer zoals je de vulling van je kroket wilt hebben, als deze gebakken is. Als het te dun is kun je er geen kroketten meer van rollen.

Schep de pindakaas erbij en meng goed door. Roer nu ook de chilisaus, ketjap en knoflookpoeder erdoor en proef even of je de smaak lekker vind. Voeg evt nog wat zout of kruiden toe.

Schep deze dikke ragout in een ovenschaal en laat in de koelkast opstijven.

Verdeel de ragout in porties van 85 gram en draai er kroketten van. Leg de kroketten in de diepvries en laats ze goed hard worden.

Klop de eieren los in een schaaltje en doe de paneermeel in een ander schaaltje. Haal de kroket door het ei, laat even uitlekken en haal daarna door de paneermeel. Zorg dat alle kanten goed bedekt zijn.

Herhaal dit voor alle kroketten nog een keer.

De kroketten zijn nu klaar. Je kunt ze bewaren in de koelkast of in de diepvries tot je ze gaat bakken.

Eet smakelijk.

Liefs,
Willeke



Bronnen:
http://www.duizenden1dag.nl/2016/12/satekroket.html
https://www.youtube.com/watch?v=8GxCU-blEpY

 

Reacties

Ina zei…
Hey Willeke, dat ziet er heerlijk uit.
Een vraag,
Hoeveel kroketten haal je uit dit recept
En moeten ze in olie worden gebakken, ik heb n.l. geen frituurpan.
Hoelang heb jij ze gebakken? W.s. kunnen ze niet in de oven?
Sorry het zijn wat meerdere vragen geworden ��
Groetjes Ina X

Hoi Ina. Ik heb er 7 kroketten mee gemaakt. Je kunt ze prima in de oven afbakken hoor, net zoals je gewoonlijk in de oven je kroketten bakt. Ik heb ze in de olie gebakken, maar ga de volgende keer in de airfryer bakken.
Liefs,Willeke
Lekker he, satekroketten. Ik moet jouw versie ook maar een maken, want die is best heel anders dan de mijne.