maandboodschappen

Vorige week heb ik voor het eerst maandboodschappen gedaan. Ik bestelde al een poosje bij de Jumbo mijn boodschappen, die ik dan vervolgens bij een pick-up point ophaalde. Maar voor m ijn biologische karnemelk en yoghurt ging ik dan toch weer naar de Boni, omdat die zo lekker is, en ook nog in compleet biologisch afbreekbare pakken zit. Verder haal ik mijn volle melk altijd bij de boer, en ook mijn eieren en groenten, die ik via puurdichtbij bestel en afhaal in Amersfoort. Al met al ging daar best veel tijd in zitten. Vandaag merk ik voor het eerst het gemak van de voorraad in huis. Ik ben alleen even naar de Boni gegaan om mijn melkvoorraad weer aan te vullen en voor bananen. De rest had ik nog in huis en hoef ik dus de deur niet meer voor uit.Ook als ik weekboodschappen deed, moest ik nog best regelmatig even naar de supermarkt, omdat ik iets vergeten was, of omdat ik iets speciaals nodig had en dat blijft, maar toch heel beperkt nu, omdat ik eigenlijk alles in huis heb om van te kunnen leven.

Het grote voordeel is, dat ik nu 1 keer in de maand hoef na te denken wat ik wil eten. En het menu wordt daardoor een stuk gevarieerder. Bijna iedere dag van de maand staat er iets anders op tafel, dat was met weekboodschappen toch vaak wel anders, omdat ik dan toch vaak op hetzelfde terugviel.
Nu bestel ik alles online, hoef het alleen maar op te halen, en voor een maand ben ik klaar. Gemakkelijk toch.

Maar hoe doe ik dat dan met verse ingrediënten. Normaal gesproken eten wij al best veel diepvriesgroente. Ik vind het gemakkelijk, en vaak blijven er op die manier ook meer vitaminen bewaard, omdat het direct vanaf het land bewerkt wordt. Als je een halve week je groente in de koelkast hebt liggen, gaan er op die manier al veel vitaminen verloren. En als ik dan toch verse groenten wil, dan haal ik dat via puurdichtbij. Bijkomend voordeel is, dat mijn diepvries eindelijk weer gevuld is. Doordat ik nooit meer brood koop, maar altijd zelf bak, waren veel lades van mijn diepvries ongevuld, en daardoor eigenlijk een enorme energievreter. Nu zit voor een groot deel van de maand mijn diepvries gevuld, waardoor hij ook zuiniger is in gebruik.


Hetzelfde geld voor de koelkast. Ook die kwam met weekboodschappen niet meer vol, en was daardoor dus minder energiezuinig. Nu ligt de koelkast vol met melk (de melk die ik vandaag gekocht heb is houdbaar tot 20 april), kaas, roomboter en de groente die ik vers haal bij puurdichtbij.
Langzamerhand wordt de koelkast natuurlijk wel leeggegeten, maar voordat het zover is, is hij in ieder geval een stuk zuiniger in gebruik.

  En nu dan het mooiste, hoe heb je ooit ruimte voor zoveel boodschappen. Bij ons valt het eigenlijk alles mee, hoeveel ruimte het inneemt. De bovenste plank van de kast boven de koelkast, stond tot voor kort voornamelijk vol met spullen, die ik eigenlijk weinig gebruikte. Die spullen heb ik weg geminimaliseerd en dat is nu mijn voorraad plank geworden. Eigenlijk staat daar alleen broodbeleg, kofiebonen, pakjes tomatensaus, rijst, spaghetti en dergelijke. Ik sta er zelf eigenlijk ook van te kijken hoe weinig het eigenlijk is. Maar blijkbaar kunnen we hiervan leven.




Verder heb ik een la in mijn keuken geordend. Alle aangebroken verpakkingen heb ik in potten gedaan waarvan ik de deksel met schoolbordverf heb geverfd, en daar met krijtstift de naam van het product erop geschreven. Zo heb ik in een oogopslag duidelijk wat er in mijn la staat.

Voor mij werkt het. Ik ben er ontzettend blij mee, dat ik niet meer misgrijp of voor ieder wissewasje naar de winkel moet. Het bespaart me ontzettend veel tijd en de ruimte die het thuis inneemt valt dus ook nog best wel mee.  Benieuwd of me dit in de toekomst ook nog geld gaat besparen.

Liefs,
Willeke

Reacties