speculaasbrokken


Sinterklaas is alweer achter de rug, dus fijn dat je nu met dit recept gewoon het hele jaar door je eigen speculaasbrokken kunt maken nu ze al snel niet meer in de winkel te koop zullen zijn.

Ik koop mijn speculaaskruiden bij de-zuidmolen. Echt super lekkere speculaaskruiden (nee niet gesponsord, maar wat goed is mag gezegd worden). Natuurlijk kun je ze ook zelf maken, maar doordat deze zo lekker zijn, en ik het vaak met mijn voorraad speltbloem meebestel, waardoor ik geen extra verzendkosten heb, is dit voor mij net zo fijn.


Wat heb je nodig:
(voor een lekkere grote plak speculaas)

500 gram (spelt)bloem
5 gram baksoda
25 gram speculaaskruiden
snuf zout
140 gram (palm)suiker (of bruine basterdsuiker, maar in ieder geval geen witte suiker)
240 gram roomboter
60 ml karnemelk
amandelen
eidooier (of 10 ml melk met een theelepeltje suiker erdoor geroerd)

Hoe maak je het:

Meng in een beslagkom de speltbloem, baksoda, speculaaskruiden, zout en suiker door elkaar. Snijd de roomboter in kleine blokjes en voeg bij het speltbloemmengsel samen met de karnemelk. Roer even door en begin daarna met kneden tot een mooie deegbal. Laat de deegbal een half uurtje rusten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 160 graden hetelucht.

Bekleed een bakplaat met bakpapier en rol hierop de deegbal uit tot een lap van ongeveer 0,5 cm dik. Druk hier de amandelen in en bestrijk met de losgeklopte eidooier, of melk/suikermengsel.

Bak de koek in ongeveer 50 minuten gaar en lekker knapperig. Ik laat hem nadat ik de oven heb uitgezet altijd nog 5 a 10 minuten in de oven staan. Zo ben ik er zeker van dat hij lekker bros uit de oven komt.

Geniet van je zelfgemaakte speculaas!

Liefs,
Willeke


Voor dit recept liet ik mij weer inspireren door Rutgerbakt.
https://www.rutgerbakt.nl/recept-dikke-speculaasbrokken/

Reacties