schwarzwälder kirsch mugcake

Echt weer iets voor mij! Gewoon weer veel te laat met de foodblogswap. En natuurlijk had ik weer een excuus, de avondvierdaagse georganiseerd voor de basisschool, de hele week druk met regelen en meelopen, en dan opeens, o ja... de foodblogswap. Waar haal ik de tijd vandaan.

Natuurlijk had ik veel eerder moeten  beginnen. Aan de recepten lag het niet. Genoeg keus op de blog van Maartje. Heerlijke recepten, waarvan ik er een aantal best nog eens wil proberen.

Maartje is heel sportief en deelt veel gezonde recepten. Dat is wel aan mij besteed, hoewel ik dan weer niet zo sportief ben. Er zitten genoeg recepten tussen die ik nog wel eens wil proberen, als ik meer tijd heb ;-) De boerenkool taart bijvoorbeeld. Ik ben zo gek op boerenkool, dat we het zelfs op onze bruiloft aten. Maar ja, met een wandelvierdaagse boerenkool eten is niet zo handig he, ligt zo zwaar op de maag.

Daarom vandaag maar voor deze lekkere mugcake gegaan. Gewoon een makkelijk receptje, redelijk snel klaar en handig als je eens niet iets lekkers in huis hebt. Omdat ik geen banaan in huis had, heb ik die vervangen voor diepvrieskersen en de proteïne, dat gebruik ik echt nooit, heb ik gewoon vervangen voor speltbloem. Het resultaat, een heerlijke schwarzwälder kirsch mugcake.


Wat heb je nodig:

Voor de mugcake:
80 gram kersen
25 gram pindakaas
25 ml karnemelk 
15 gram cacao
30 gram speltbloem
3 gram baksoda
snufje zout
15 gram honing

voor de kersensaus
50 gram kersen
15 ml water
10 gram honing
2 gram aardappelzetmeel

Voor de creme:
beetje ricotta
beetje honing

Hoe maak je het.
Ontdooi de kersen in een hoge mengbeker. Voeg daar de pindakaas en de karnemelk en honing bij en pureer met de staafmixer. Meng de baksoda, cacao en zout door elkaar en mix door het kersenmengsel. Schenk over in een mok en bak 25 tot 30 minuten in de oven op 160 graden hetelucht. Laat goed afkoelen.

Maak ondertussen de kersensaus. Verwarm daarvoor de kersen met het water en de honing tot de kersen zacht zijn. Pureer de kersen en voeg de aardappelzetmeel toe. Roer goed door en kook even door tot het goed ingedikt is. 

Meng voor de creme de ricotta met de honing door elkaar.

Als de mugcake goed is afgekoeld schep je de ricotta erbovenop en hierover schenk je de kersensaus. Decoreer met een kers en evt wat chocola.

Enjoy!

Liefs,
Willeke

Bron: http://demenukaartvanmaart.nl/vegan-protein-mug-cake/

Reacties