Monkeybread muffin.

Weer tijd voor de foodblogswap, en deze keer werd ik ingedeeld op het blog van Andrea. Ik kende haar blog niet, maar ben blij dat daar nu verandering in gekomen is. Wat een supermooi blog. Andrea is naast blogger ook foodfotograaf en dat kun je zien aan de prachtige foto's die ze maakt en eerlijk is eerlijk, ik geniet altijd nog meer van een blog als de foto's van de gerechten mooi zijn.

De keus was eigenlijk vrij snel gemaakt dit keer. Een monkeybread stond al heel lang op mijn to-bake-list en toen ik dus de monkeybread muffins op haar blog zag staan, wist ik gelijk dat die het gingen worden.

En dat was een goede keus, want wat zijn ze lekker. 


Wat heb je nodig:

voor het brood:
120 ml slagroom
200 ml water (heet)
2,5 theelepel gist
500 gram speltbloem
50 gram rietsuiker
snufje zout
25 gram roomboter (zacht)

voor het suikerlaagje
50 gram roomboter
100 gram oerzoet
10 gram kaneel

Hoe maak je het
Mix het water met de slagroom en voeg de gist toe. Voeg nu het speltbloem, suiker, zout en zachte roomboter toe en mix met de keukenmachine met kneedhaak op stand 2 in 15 minuten tot een mooie elastische deegbal. Laat een half uur rijzen.

Smelt richting het einde van de rijstijd de roomboter en vet hiermee de muffinvorm in. Meng de suiker met kaneel in een schaaltje. Verdeel het deeg in ongeveer 60 balletjes, dip de balletjes een voor een in de gesmolten roomboter en rol door het suikermengsel. Verdeel de balletjes over de muffinvormpjes. Ik had 5 balletjes per vormpje. 

Laat nu een uur rijzen in de oven. Is de rijstijd voorbij dan zet je de oven op 180 graden heteluchtstand en bak je de monkeybread in 25 minuten gaar. Je verwarmt de oven dus niet eerst voor, maar gelijk bakken. Omdat de oven langzamerhand warm wordt rijzen de muffins nog lekker even door. 

Geniet van deze heerlijkheid.

Liefs,
Willeke

Bron:




Reacties