cake met vijgenjam en kokos (zonder ei)

Soms heb je van die recepten, nadat je ze een keer gemaakt heb, blijf je ze maken. Gewoon omdat het zo makkelijk is, je alle ingredienten eigenlijk standaard in huis hebt en het resultaat altijd lekker is.
Al eerder noemde ik op Instagram en Facebook een tweetal succesrecepten, en deze hoort er wat mij betreft echt bij.

Ik schrijf in het recept verschillende variaties. Dit doe ik opzettelijk, omdat ik ook regelmatig de ingredienten wijzig. Ik gebruik net wat ik in huis heb. Neem bijvoorbeeld het ingredient karnemelk, als ik dit niet in huis heb vervang ik het rustig voor sinaasappelsap, of een deel sinaasappelsap en een deel gewone melk, of yoghurt met een beetje water. Het gaat erom dat je wat zuurs toevoegd voor de baksoda, voor de rest kun je experimenteren wat je wil. Ook met suiker kun je compleet je eigen gang gaan, ik heb al eens honing gebruikt, maar ook palmsuiker, en gewone geraffineerde suiker. Net wat ik op dat moment in huis heb.

Gebruik je creativiteit en maak deze lekkere cake. En vergeet vooral niet te genieten!


Wat heb je nodig:

150 gram (kokos)olie of gesmolten iets afgekoelde roomboter
180 ml karnemelk (of melk met 1 uitgeperste sinaasappel of citroen)
100 gram honing of (ongeraffineerde) suiker
250 gram (spelt)bloem
5 gram baksoda
snufje zout
vijgenjam of abrikozenjam (fiordifrutta)
kokosrasp


Hoe maak je het:
Smelt de roomboter of kokosolie en laat iets afkoelen of schenk vloeibare olie in een pannetje of mengkom. Doe hier de honing of suiker bij samen met de karnemelk. Mix met een garde goed door elkaar zodat het goed gemengd is.

Roer in een andere beslagkom de bloem samen met de baksoda en het zout goed door elkaar en schenk hier het vloeibare mengsel bij. Roer goed door met de garde en schenk in een goed ingevette bakvorm van ongeveer 20x35 cm (ik gebruik een braadslee)

Bak in een voorverwarmde oven (175 graden hetelucht) in 25 a 30 minuten gaar. Gebruik je een kleinere bakvorm en wordt hij dus hoger, dan is de baktijd waarschijnlijk net iets langer. Je kunt het altijd controleren met een thermometer. Als je in het midden van de cake prikt, en niet helemaal de bodem raakt, moet de temperatuur in ieder geval 90 graden zijn.

Na afkoelen kun je de cake in stukjes snijden en per stukje besmeren met de jam en bestrooien met kokosrasp. Je kunt ook de hele cake in een keer besmeren, maar ik laat hier altijd de keus per persoon.

Ik hoop dat je er net zo van zult genieten als dat wij hier altijd doen.

Liefs,
Willeke

Waar heb ik mijn inspriatie vandaan:
https://kookmutsjes.com/recept/vanillecake-zonder-ei/

Reacties

Anita Willems zei…
Het leuke is ook dat wanneer je zelf maken onder de knie hebt, je steeds meer durft met wisselen van ingrediënten. Klinkt als een lekkere cake! Wat is je instagram account?