Gingerbreadhouse taart

Soms leg ik de lat net iets te hoog voor mezelf. En hoe vaak ik het liedje ook zing "leg je de lat weer veel te hoog, loop er dan lachend onderdoor, wie heeft gezegd dat je erover moet" van Matthijn Buwalda, toch loop ik er niet onderdoor, want ik wil gewoon doen wat ik me in mijn hoofd gehaald heb.

Dit keer was dat zo'n gingerbreadhouse taart voor de verjaardag van Inke. Gisteren werd ze 6 jaar en alles moet prinsessen zijn. Zo wilde ze een parelketting voor haar verjaardag, maar het moest wel een echte zijn, en als ik haar een kindervariant liet zien, was het standaard, nee... ik bedoel een echte. Voor haar wilde ik dus zo'n mooi prinsessenkasteel maken van gemberkoekjes.

Dat de oudejaarsdag toch al druk is, en het voornemen om al veel voorwerk in de kerstvakantie doen, uiteindelijk bij voorbaat al mislukt omdat je daar helemaal geen tijd voor hebt met al die feestdagen, kwam het grootste werk toch op de laatste dag aan.

En dan was er ook nog de foodblogswap van december. Ook daar had ik me voor ingeschreven, dus ook dat moest voor 1 januari gedaan zijn. Ik mocht deze keer weer wat maken van Slowfoody, de vorige keer maakte ik deze fudge brownies en eerlijk is eerlijk, ik ben gewoon eens omgekeerd gaan zoeken om te kijken of er een recept stond die ik kon combineren met deze verjaardagstaart. En wat een geluk, er staat een recept voor gingerbreadkoekjes op haar blog. En wat voor recept! Echt superlekker! Serieus, ik heb zelden zulke lekkere koekjes gebakken. Dit recept gaat dus zeker vaker gemaakt worden.  (recept staat hier onderaan het blog)

Zo gezegd zo gedaan, ik ging aan de slag met de gemberkoekjes. Maakte een mal voor de huisjes, bouwde het bovenste huisje alvast een paar dagen van de voren in elkaar, bakte taarten, en om niet alle gasten slagroomtaart aan te bieden moest dat ook een keus zijn, dus de onderste laag werd slagroomtaart, de tweede laag carrotcake, en de bovenste laag schwarzwalderkirsch taart, gemaakt dit recept. Nadat ik de taarten gebakken had, kwam ik erachter dat de huisjes eigenlijk veel te groot waren, dus dan maar weer nieuwe huisjes maken. Helaas moest dan nog even wachten, want inmiddels was het grootste deel van oudejaarsdag voorbij en bedacht ik me dat ik 's avonds ook nog oliebollen en appelflappen nodig had, dus de taart bleef even bij wat het was en ik ging met de kinderen bladerdeegappelflapjes maken. Gelukkig nam manlief het eten koken even van me over.

Na het eten ging Koos met de kinderen naar de kerk, bakte ik nog snel de nieuwe koekhuisjes en de oliebollen. Oudejaarsavond kon beginnen.

Toen de jongens te middernacht vuurwerk af gingen steken besloot ik de taarten te gaan vullen. Alles ging goed, tot het moment dat ik de carrotcake opensneed. Niet gaar! Dat heb ik nog nooit gehad, wat nu? Morgen zijn alle winkels dicht, de eieren waren op, wat was er nog mogelijk. Gelukkig kon ik de eieren gewoon bij de boer halen en ging ik ervoor om de volgende morgen alsnog een nieuwe carrot cake te bakken, maar nu in twee lagen in twee bakvormen. Maar eerst naar de kerk, de tijd tikte onverminderd voort, en ik ben eerlijk, ik zat niet echt ontspannen in de kerk. Snel na kerktijd eieren halen, en direct bij thuiskomst de mixer aan. Uiteindelijk kwam de taart prachtig gebakken de oven uit. Koos maakte de roomkaasfrosting en ik ging de koekjes versieren. De tijd tikte genadeloos door, dus dat werd iets minder precies dan dat ik eigenlijk gewild zou hebben. Koekhuisje in elkaar plakken, proberen nog wat te versieren met kokosrasp en suikerglazuur, wat niet echt meer lukte, ik liet het erbij. Gelukkig zat dochterlief oh's en ah's te roepen, dus voor haar was te taart al zeker meer dan gelukt.

Oke, zo gaat dat dus in de heel holland bakt tent. Je moet teveel doen in een te kleine tijd. En gaat dan afraffelen of fouten maken. Uiteindelijk ben ik blij met het resultaat. De carrotcake bleek bij aansnijden weer niet gaar te zijn, snap nog steeds niet wat daar misgegaan is, maar de rest van de taarten waren heerlijk.


Wat heb je nodig!

50 gram roomboter
80 gram golden sirop
50 gram bruine basterdsuiker
225 gram (spelt)bloem
3 gram baksoda
snuf zout
1 flinke theelepel koekkruiden
1 halve theelepel gemberpoeder

Hoe maak je het:

Doe de roomboter met de golden sirop en de basterdsuiker in een pannetje en verwarm zachtjes tot de roomboter gesmolten is. Meng ondertussen in een andere kom de meel, baksoda, zout en kruiden en roer goed door elkaar. Schenk het suikermengsel erbij en kneed met de kneedhaak tot een mooie deegbal. Laat een half uur rusten en rol dun uit. Hoe dunner hoe lekkerder! Steek de koekjes eruit en bak voor 8 minuten in de oven op 190 graden hetelucht. Deze tijd geld voor mij voor heel dunne koekjes, minder dan 5 mm dik. Hoe dikker en groter de koekjes hoe langer de baktijd. Dit moet je echt zelf even ondervinden.

Enjoy!

Liefs,
Willeke



Reacties