Madeleines

Ik deed weer mee met de foodblogswap van januari, en dit keer mocht ik wat maken van een blog die ik nog niet kende.
Ik vind het altijd leuk om op die manier nieuwe blogs tegen te komen. Het blog waar ik dit keer wat van mocht maken is van Sonja, woonachtig in Luxemburg en ze wil door middel van haar blog mensen leren meer groenten te eten. Ze heeft dan ook veel originele recepten met groente online staan. Haar prachtige foto's maken haar blog compleet.

Ik koos er dit keer voor om haar recept voor madeleines te proberen. Ze stonden al langer op mijn to-bake-lijstje en toen ik laatst van mijn schoonzusje een paar prachtige madeleine vormpjes kreeg, echt al heel oud, en zonder anti-aanbaklaag, werd de wens om ze een keer te bakken alleen maar groter.

Zoals gebruikelijk met de foodblogswap verander je het een en ander aan het recept om er je eigen draai aan te geven. Ik heb de hoeveelheid suiker iets verminderd en ben voor sinaasappelsap en rasp in plaats van mandarijnsap gegaan. Daarnaast heb ik er nog een lekkere sinaasappelcurd bij gemaakt, wat de madeleines nog lekkerder maakt


Wat heb je nodig:

Voor de madeleines:
2 eieren
80 gram (ongeraffineerde)suiker
120 gram (spelt)bloem
3 gram baksoda
20 ml sinaasappelsap
115 gram roomboter gesmolten

Voor de sinaasappelcurd: (optioneel) 
50 ml versgeperst sinaasappelsap
75 gram honing
50 gram roomboter
2 eidooiers
8 gram bloem
Hoe maak je het:

Mix de eieren met de suiker ongeveer 5 minuten tot een schuimige dikke massa. Smelt ondertussen de roomboter op zacht vuur. Meng de speltbloem met de baksoda en pers 1 sinaasapppel uit. (als het goed is heb je hier genoeg aan voor de madeleines en de sinaasappelcurd)

Na 5 minuten mixen zeef je de speltbloem boven de eieren en spatel je er voorzichtig doorheen. Voeg nu ook de sinaasappelsap toe en in een dun straaltje de gesmolten, niet hete roomboter. Laat een uur in de koelkast opstijven.

Maak ondertussen de sinaasappelcurd. Meng de eidooiers met het bloem en een klein beetje van de sinaasappelsap. Verwarm de rest van de sinaasappelsap samen met de honing in een pannetje. als het kookt voeg je een klein beetje van de kokende sinaasappelsap bij het eidooier mengsel en roer je goed door elkaar. Eventueel voeg je nog een beetje sinaasappelsap toe en mengt weer goed. Nu voeg je het hele eidooiermengsel bij de resterende sinaasappelsap in het pannetje, goed doorroeren met de garde en opnieuw aan de kook brengen.  Schenk in een potje en laat afkoelen en bewaar in de koelkast.

Nu gaan we de madeleines bakken. Vet de vormpjes goed in. Vul met een eetlepel beslag tot de rand van het vormpje. Zet in een voorverwarmde oven van 190 graden hetelucht en bak in ongeveer 8 a 10 minuten gaar.

Serveer met de sinaasappelcurd en geniet!

Liefs,
Willeke

Bron:
https://platefulflavors.com/2018/12/21/mini-clementine-madeleines/

Reacties

Aritha zei…
Lekker lijkt me!