Cinnamonroll XL

Voor dit heerlijke XL kaneelbroodje heb ik me laten inspireren door een eerder recept wat ik online gezet heb, namelijk de surinaamse fiadoe. Ik kon me nog herinneren hoe heerlijk zacht dit broodrecept was vandaar dat ik het ook voor dit recept gebruikt heb.
Het enige wat ik er in aangepast heb is dat ik de rozijnen achterwege heb gelaten. Ei had ik niet in huis, dus die heb ik weggelaten. Het maakte gelukkig niet uit, ook dit brood was weer een heerlijke traktatie deze zondagmorgen.


Wat heb je nodig:

voor het deeg:
500 gram (spelt)bloem
75 gram (ongeraffineerde)suiker
4 gram droge gist
200 gram roomboter (op kamertemperatuur)
merg van een half vanillestokje
200 ml lauwwarme volle melk
5 gram zout

Voor het suikermengsel:
25 gram (ongeraffineerde)suiker
5 gram kaneel
100 ml lauwwarme volle melk

Voor het botermengsel:
150 gram half gesmolten boter
75 gram (ongeraffineerde) suiker of bruine basterdsuiker.
5 gram kaneel

Hoe maak je het:

Weeg de ingrediënten voor het deeg af en kneed in 10 minuten tot een mooi elastisch deeg. Laat minimaal een uur rijzen.
Maak ondertussen het botermengsel en het suikermengsel door de ingrediënten met elkaar te mengen in 2 aparte schaaltjes.
Rol het deeg uit tot een dunne lap en snijd hier stroken van van ongeveer 5 cm breed. Besmeer deze stroken met het botermengsel. Rol de eerste strook op en zet op het midden van je bakblik. (Springvorm van 26 cm) Rol de andere stroken er 1 voor een omheen. Zijn je stroken te lang, dan gaat het wat lastig, je kunt dus het best de stroken in korte stukken snijden van ongeveer 15 tot 20 cm lang. Besprenkel de bovenkant van je kaneelbrood met het suikermengsel en zet in de oven op 180 graden hetelucht voor 25 minuten. Na 25 minuten haal je hem uit de oven, draai je de oven terug naar 150 graden en besprenkel je voor de 2e keer het brood met het suikermengsel. Zet terug in de oven en bak weer 25 tot 30 minuten tot je brood gaar is. (kerntemperatuur 90 graden)
Haal je brood uit de oven en besprenkel voor de laatste keer met het suikermengsel.

Geniet van deze heerlijke traktatie!

Liefs,
Willeke


Reacties