Marshmallowkoek met chcolade en frambozen.

Oeps, alweer het eind van de maand, weer tijd voor de foodblogswap. Een paar dagen geleden ontdekte ik dat met schrik. Ik was zo druk met mijn werk, verjaardagen en ook nog taartbestellingen dat ik er niet eens over had nagedacht dat ik ook nog iets moest maken voor de foodblogswap.

Een paar weken terug ben ik met mijn leerlingen naar de TU in Delft geweest. Ze hebben daar verschillende activiteiten gedaan in groepjes.  Bij alle activiteiten zat er ook competitie in verwerkt, dus het beste groepje zou winnen. En al snel kreeg ik de vraag, mevrouw bakt u voor de winnaars iets lekkers.

Natuurlijk bak ik iets lekkers. Aangezien dat nog steeds niet gebeurd was, besloot ik dat deze keer te combineren met de foodblogswap. Snel op zoek op het blog van Debbie. Ik heb al eens eerder iets van haar blog mogen maken, en ik wist dat het niet moeilijk zou zijn om hier iets te vinden wat de leerlingen zouden waarderen. De vorige keer maakte ik deze heerlijke pizza, nu ging ik voor een zoet baksel.

Al snel viel mijn oog op deze marshmallowkoek. Hij zag er heerlijk uit, was makkelijk te maken en het gaf me de mogelijkheid om snel veel te bakken.

Zoals gewoonlijk en ook gebruikelijk bij de foodblogswap heb ik weer mijn eigen draai gegeven aan het recept. Zo heb ik mijn eigen marshmallow recept gebruikt en heb ik bij alle onderdelen de hoeveelheid suiker flink verminderd. En geloof me, je tanden vallen nog steeds uit je mond, zo zoet.

Ook de chocoladelaag heb ik iets zachter gemaakt, door er een hoeveelheid slagroom aan toe te voegen.

Krijg je al zin om dit recept te maken. Lees dan snel verder onder de foto's voor het recept. 
 







Wat heb je nodig:
(voor een bakvorm van 20x35 cm)

voor de koek:
225 gram bloem
60 gram geraspte kokos
80 gram (ongeraffineerde) suiker
200 gram roomboter

voor de jam:
500 gram frambozen
150 gram (ongeraffineerde) suiker
klein beetje water

voor de marshmallow:
150 gram water
400 gram (ongeraffineerde) suiker
6 blaadjes gelatine 

Voor de chocoladelaag:
200 gram pure chocolade
90 gram slagroom

Hoe maak je het:
Maak eerst de koekbodem. Verwarm de oven voor op 180 graden hetelucht. Smelt de roomboter in een pannetje en meng de andere ingredienten door elkaar in een beslagkom. Schenk de gesmolten boter erbij en meng tot een deegbal. Vet de bakvorm in en druk het deeg uit op de bodem. Bak in de oven in 15 tot 18 minuten gaar en goudbruin. Laat afkoelen.

Maak ondertussen de jam. Doe de frambozen samen met een beetje water en de suiker in een pannetje en breng aan de kook. Laat voorzichtig koken totdat de jam een temperatuur van 105 graden celcius heeft bereikt. Laat afkoelen.

Als alles goed is afgekoeld besmeer je de bodem met de jam en maak je de marshmallow. Doe het water samen met de suiker in een pannetje en breng aan de kook. Zorg dat alle suiker opgelost is. Week ondertussen de gelatineblaadjes in koud water. Laat de suikerstroop iets afkoelen tot in ieder geval onder de 90 graden. Schenk het in een mengkom. Doe de uitgeknepen gelatineblaadjes erbij en mix ongeveer 5 a 10 minuten tot een mooie, schuimige en stevige massa. Verdeel het marshmallowmengsel over de jamlaag. Laat opstijven in de koelkast.

Als laatste snijd je de chocola in kleine stukjes en verwarm dit samen met de slagroom op laag vuur tot de chocolade helemaal gesmolten is. Verdeel de chocoladelaag over de marshmallowlaag en laat weer opstijven in de koelkast.

Het best kun je deze koek minimaal een nacht verder laten stijven in de koelkast en pas de dag erna aansnijden.

Waarschuwing: Deze koek bevat 730 gram suiker. Ik heb er 30 stukjes uit gesneden. Dat is dus ca 25 gram suiker per stuk.

Ondanks dat...
Vergeet niet te genieten ;-) 

Liefs,
Willeke
 

Bron:
https://debsbakerykitchen.nl/marshmallowplaatkoek-met-chocolade-en-frambozen/

Reacties

Aritha zei…
Ziet er perfect uit. Lijkt me ook erg lekker!