MEDOVNIK (Tsjechische honingtaart)

Deze taart moet je niet maken als je bang bent voor suiker. Hoewel ik de hoeveelheden flink verminderd heb, gaat er nog steeds veel in.

Deze taart at ik voor het eerst toen ik met Koos op een terrasje zat in Arnhem. Ik had hem al vaak langs zien komen op Instagram en vooral die laagjes, het was liefde ophet eerste gezicht. Ik moest gewoon zelf zo’n taart maken.

Nadat ik hem gegeten had op het terrasje en de smaak al mijn verwachtingen overtrof, besloot ik hem gelijk een week later te maken.

Maar toen vergat ik op te schrijven hoe ik het gedaan had, en toch wilde ik hem nog een keer maken. Ik besloot hem nogmaals te maken. Dit keer voor mijn collega’s. En nu schreef ik alles netjes op, dus voila, hier het recept ook voor jou.




Wat heb je nodig:
(1 verstelbare bakring)


100 gram (ongeraffineerde) suiker
100 gram honing
200 gram roomboter
50 ml melk
1 ei
500 gram (spelt)bloem
10 gram cacao

voor de creme:
1 blikje gecondenseerde melk
250 gram roomboter

voor de siroop:
100 ml water
90 gram ahornsiroop
2 eetlepels rum (optioneel)

Extra nodig:
100 gram walnoten fijngehakt

Hoe maak je het:

Laat het blikje gecondenseerde melk in een pan met ruime hoeveelheid water 2 uur koken. Zorg ervoor dat het blikje onder water blijft, anders heb je kans dat hij ontploft. Laat afkoelen voordat je het gebruikt.

Smelt de roomboter, samen met de honing en de melk in een pannetje op laag vuur.
Meng in een beslagkom de bloem met de suiker en de cacao. Doe hierbij het ei en mix even een klein beetje door. Schenk nu in een dun straaltje de gesmolten boter bij het meel en kneed net zo lang tot je een mooie deegbal hebt. Laat een half uur tot een uur rusten in de koelkast.

Weeg bolletjes van 100 gram deeg af en druk dit uit in een springvorm van 20 cm. Haal de springvorm weg en bak dit 8 minuten in de oven op 180 graden hetelucht. Steek gelijk als je de koek uit de oven haalt de randen weg met een iets kleinere bakring. Bewaar de afgestoken randen.

Doe dit voorgaande om en om met alle deegballetjes.

Bak de afgestoken randen nog 5 minuten na in de hete oven en verkruimel ze volledig. 

Maak de botercreme door de boter 8 minuten tot een zachte massa te mixen. Voeg hierbij lepel voor lepel de gecondenseerde melk.

Maak de siroop door het water met de ahornsiroop aan de kook te brengen. Roer er daarna de rum doorheen.

Besmeer de onderste koek aan een kant met de siroop.  Laat even intrekken en besmeer met een laagje botercreme. Besmeer de volgende laag aan beide kanten met de siroop en leg dit op de eerste laag. Besmeer weer met de botercreme en pak de volgende laag.  Ga zo door tot alle lagen op zijn. Besmeer de bovenkant en de zijkanten met de botercreme en bedek overal met de kruimels.

Laat de taart minimaal 1 nacht in de koelkast staan voordat je hem aansnijd. Laat hem ruim voor het aansnijden weer op kamertemperatuur komen.

Geniet van de mooie laagjes bij het aansnijden.

Liefs,
Willeke


Reacties