De allerlekkerste chocoladecake

Dit is echt de allerlekkerste chocoladecake die ik ooit gegeten heb. Echt! Hij is smeuïg, bijna fudgeachtig, maar toch anders. Als je deze cake gegeten hebt wil je nooit meer anders.

Het recept vond ik op de blog van Cakejevaneigendeeg. Maar stond met cup's en daar heb ik echt een hekel aan. Ik vertelde jullie al eerder, ik houd van precies en netjes afwegen. Gelukkig stond er een link bij, waar het officiële  recept vandaan kwam en jippie, daar waren wel netjes de gewichten bij gezet. De chocoladesaus is wel weer het recept van cakejevaneigendeeg.

Natuurlijk heb ook ik weer dingen aan het recept gewijzigd. Zo heb ik weer veel minder suiker er in gedaan, en geloof me, ik heb het niet gemist. Maar goed, ik houd dan ook niet van die mierzoete taarten.

Ik heb me laten vertellen dat deze cake zo lekker is omdat er een heel speciaal ingrediënt inzit. Je gelooft me nooit als ik het vertel, en misschien durf je het zelfs wel niet te maken, omdat je bang bent dat het niet lekker kan zijn. Maar geloof me, iedereen die hier een stukje van deze cake nam, vond het heerlijk, zelfs de kinderen.

Het geheime ingrediënt is donker bier. Volgens het recept, donker stout bier. Ik kende het niet, maar wellicht jullie wel. Ik ben voor alcoholvrij bier gegaan. Het alcohol zou er, zeker voor het grootste deel, wel uitgedampt zijn, maar ik wilde er zeker van zijn dat iedereen het kon eten, zelfs de kleinste kinderen, dus vandaar de alcoholvrije variant.


Zoals je ziet, twee verschillende taarten. Een met sprinkles en een met pistachenoten. (die laatste vind ik trouwens het lekkerst), vooral dat zoutige van die pistachenoten in combinatie met de chocola, echt heerlijk! Ik heb deze taart inmiddels drie keer gemaakt. 2 keer met cola (omdat ik dat bier nog niet zo durfde) en de laatste keer dus echt met bier.  Ik heb deze taart ook gemaakt voor de verjaardag van de zoon van een vriendin, die eerste taart was een oefentaart, de tweede is dus weggegaan en deze derde gewoon omdat het zo lekker was, en Koos gisteren zijn verjaardag vierde.


Ik ga jullie het recept vertellen. En ik ga voor het eerst een andere indeling van ingrediënten en beschrijving gebruiken, omdat ik het zelf veel lekkerder vind werken. Ik ben echt heel benieuwd wat jullie ervan vinden.

Recept:
(voor een tulband van 2 liter)

Vet de tulbandvorm goed in en verwarm de oven voor op 180 graden onder en boven warmte

235 ml (alcoholvrij) stout bier.
180 gram roomboter
65 gram cacao

Smelt de roomboter  in een pannetje samen met het stoutbier.  Als alle roomboter gesmolten is, roer je er de cacao doorheen met een garde. Zorg dat alle klontjes weg zijn en het een mooie egale massa is.
Laat afkoelen.

230 gram (spelt)bloem
250 gram (palm)suiker (de smaak van palmsuiker is echt heerlijk in combinatie met chocola)
5 gram baksoda
snuf zout

Roer deze droge ingrediënten door elkaar in een mengkom.

2 eieren
160 gram creme fraiche

Mix de eieren samen met de crème fraîche door elkaar met een garde, tot een gladde massa. Giet in een dun straaltje het bier/cacao mengsel erbij (zorg ervoor dat het niet meer te heet is) en meng goed door. Nu beetje bij beetje het meelmengsel erbij en goed doorroeren met de garde. Schenk dit mengsel in de tulbandvorm en bak in het midden van de voorverwarmde oven in 1 uur gaar.

Laat helemaal afkoelen in de vorm voordat je hem eruit haalt.

De saus:
60 ml melk
25 gram roomboter
15 gram honing
snuf zout (optioneel)
100 gram pure chocola

Verwarm de melk samen met de roomboter en de honing in een pannetje en breng aan de kook. Zorg dat alle roomboter gesmolten is. Hak de chocola in kleine stukjes en doe erbij. Laat een poosje rusten en roer alles goed door elkaar. Laat wat afkoelen, zodat het wat ingedikt is en schenk over de afgekoelde tulband.

Decoreer met pistachenoten of met wat jij lekker vind.

En geniet!

Liefs,
Willeke

Bronnen:
https://smittenkitchen.com/2006/11/ganached-guinness-goodness/
https://www.lianvanrens.nl/smeuige-chocolade-tulband-cake/ 

Reacties