eenhoorn klei

Oke, het is dan wel een foodblogswap, maar ik besloot dit keer toch voor een kleirecept te gaan.
Het blog van Kashava is zo leuk en heeft veel overeenkomsten met mijn blog.

Gezondere recepten, leuke dingen voor kids, maar ook nadenken over waar je je geld aan uitgeeft en bewuste keuzes maken. Ik hou ervan. Toen ik dan ook deze maand wat mocht maken van haar blog, maakte ik stiekem een sprongetje van geluk.

Ik heb wel eens vaker klei gemaakt, maar meestal niet met zoveel succes. Te plakkerig, te korrelig, na een dag in een bakje kon je het weggooien, oftewel, niet erg duurzaam. Om nog maar niet te spreken van klei kopen. Dat is helemaal met een keer spelen weg.
Toen ik dus zag dat Kashava tegen hetzelfde aanliep en wel een goed klei rececpt had gemaakt, besloot ik om het direct ook eens te proberen.

Natuurlijk ga ik binnenkort nog veel meer recepten uitproberen van haar blog, zelf vanillepoeder maken bijvoorbeeld, of een van de crempjes of scrubjes op haar blog, of de snickers. Net als op mijn blog is alles geraffineerd suikervrij, evrij en tarwevrij, dus keus genoeg. Ik zou dus zeker eens een kijkje op haar blog nemen als je haar blog nog niet kent.

Goed, terug naar de klei. Dochter kwam thuis uit school en ik vertelde haar dat ik klei had gemaakt. Ze reageerde meteen blij verrast en begon gelijk de klei te bewerken met haar handen. Er klonken kreten als... oh, dit voelt echt lekker..., Het is zo lekker zacht...., wil je er eenhoorn klei van maken?...


Natuurlijk liefje, en zo waren we samen gelijk bezig met natuurkunde, en noemde ze een voor een  de kleuren van de regenboog op. Rood, oranje, geel, groen, blauw en violet. Violet is toch paars mamma? Een voor een ontstonden de kleuren en is ze de verdere middag heerlijk bezig geweest.

Daarna werden de kleiballetjes netjes opgeruimd in een goed afgesloten bakje. En weet je... de volgende dag voelde het nog precies, misschien nog wel kneedbaarder, dan gisteren.





Wat heb je nodig:

125 gram bloem
65 gram zout
10 ml (baby)olie
10 ml citroensap
90 ml kokend water
1 theelepel glycerine (te koop bij drogist)
kleurstof

Hoe maak je het:

Breng water aan de kook. Meng de bloem, het zout, de babyolie en de glycerine door elkaar. Meng de citroensap met het kokende water en roer goed door de rest. Laat afkoelen en kneed nog eens goed door elkaar. Verdelen in porties en kleuren met een druppeltje kleurstof en het spelen kan beginnen.

Liefs,
Willeke

Bron: https://koekiesenzo.nl/diy-playdough-klei/

Reacties

Aritha zei…
Heel leuk. Wie weet probeer ik het een keer uit als mijn kleinzoon komt.
Leuk! Ik ben benieuwd wat hij ervan vind.
Alinda zei…
Vandaag de klei gemaakt met mijn jongste dochter! Erg goed gelukt, het is heerlijk kneedbaar. Wij hebben het recept x 2 gemaakt voor 6 kleuren. Super bedankt!
Anoniem zei…
Hallo Willeke, kwam vandaag op je blog terecht, zocht een taart met lemon curd. Die heb ik hier gevonden. Vervolgens ben ik verder gaan kijken en zag dat je met klei bezig bent geweest. Dat vond ik interessant, ben zelf heel druk met mijn handen in de klei en was benieuwd hoe jij klei ging maken! Maar..... jij maakte geen klei, dit is zoutdeeg! Wilde dit toch even rechtzetten.
Met vriendelijke groet,
Afineke de Vries (enthousiaste bakker en keramist!)