feestelijke ijstaart

Weer eens wat anders. Een ijstaart voor een verjaardag. Gisteren vierde onze oudste zoon zijn verjaardag en speciaal voor die gelegenheid maakte ik deze ijstaart

Inspiratie haalde ik uit een kookboek van Linda Lomelino, hoewel het recept uiteindelijk heel anders is geworden, omdat ik toch altijd gewoon mijn eigen gang ga.

Het is geen suikervrij recept, maar als je het gaat vergelijken met de meeste ijssoorten die je koopt in de winkel, bevat dit toch veel minder suiker. Tegenwoordig ga ik niet altijd meer voor geraffineerd suikervrij, maar vooral voor minder suiker. Wil je toch suikervrij, dan kun je best het blikje gecondenseerde melk weglaten. Je kunt het dan vervangen voor een extra banaan en wat extra slagroom of mascarpone. En evt nog wat honing als zoetmiddel.


Wat heb je nodig:

Voor de taart:
400 gram diepvriesframbozen
1 banaan
1 blikje gecondenseerde melk
200 ml slagroom

Voor de topping:
60 ml melk
25 gram roomboter
15 gram honing
100 gram pure chocola

Evt. 1 bolletje chcocoladeijs, een hoorntje en wat spikkels.

Hoe maak je het:
Pureer de frambozen samen met de in plakjes gesneden banaan, de gecondenseerde melk en de slagroom in de keukenmachine. Schenk het mengsel in een 18 cm springvorm en laat bevriezen in de diepvries.

Verwarm voor de topping de melk met de boter en de honing en smelt hierin in kleine stukjes gesneden pure chocola. Roer goed door en laat wat afkoelen.

Schenk over de ijstaart en laat voorzichtig langs de zijkant wat druppels vallen. Werk snel, want door de koude ijstaart wordt de chocola snel hard.

Decoreer naar wens.

Liefs,
Willeke

Inspiratie:
ijsspret van Linda Lomelino.

Reacties

Aritha zei…
Smullen. En zo'n mooi kleurtje!
Ja he, en dat gewoon puur natuur. Ik hou ervan...